sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:70

עליהן הכתובת 'ירשלם . ' במאות השנייה והראשונה לפנה"ס ידוע כתב 'לאומי' קדום זה היטב מכתבי יד שנמצאו בקומראן , וממטבעות חשמונאיות . לתקופת בית הורדוס 37 ) לפנה"ס70- לספירה ) שייכות כתובות מונומנטליות שנמצאו בגבעת המבתר ובחפירות ב' מזר בהר הבית בירושלים , וכן כתובות על מטבעות המרד הראשון ברומים . כעת ניתן לקבוע באופן כללי את התקופות השונות בהתפתחות הטיפולוגית של הכתב העברי הקדום . בסדרה הטיפולוגית של מיני הכתב העברי הקדום , הכתב השומרוני הקדום הסתעף מהכתב העברי הקדום לא קודם למאה הראשונה לפנה"ס . טיפולוגיה דומה עולה גם מתוך בדיקת התפתחות נוהגי הכתיב . בטקסטים "psn ישראליים הקדומים ביותר , האורטוגרפיה מרושלת ביותר . במהלך המאה השנייה לפנה"ס מופיעה אורטוגרפיה 'חשמונאית' מיוחדת , המרבה להשתמש באמות קריאה , לעתים אף בצורה מתמיהה . שיטת כתיב 'מלא' זה , בדגם מרוסן יחסית , הידועה היטב מכתבי יד מאוחרים מקומראן , אופיינית גם לנוסח השומרוני של התורה . אף בלשון החומש השומרוני יש צורות ארכאיות , ובייחוד בולטות צורות פסידו ארכאיות , הנמצאות גם בקומראן , ותכונה זו מצביעה בבירור על כך שזמנו מאוחר לתקופת החשמונאים . מכל נקודת מבט שנבחן את החומש השומרוני , ובכל מידה שנמדוד את התפתחותו הטיפולוגית , נבוא על כורחנו לידי מסקנה כי ראשיתה של גרסת החומש השומרוני הייתה לכל המוקדם בתקופה החשמונאית . הראיות שהעלינו עד כאן מביאות למסקנה שאת הקרע הסופי בין היהודים לשומרונים יש לחפש במאורעות המיוחדים שהתרחשו בתקופה החשמונאית , קודם התקופה הרומית , שבה כפי שידוע לנו היטב — ראו אלה את אלה כאויבים וכמסלפי אמונת ישראל . בשנת 111 החריב יוחנן הורקנוס את המקדש השומרוני שעל הר גריזים עד היסוד , ואחר כך הרס את שומרון כולה . במאורעות אלה אנו חשים את מדיניות יוחנן הורקנוס לכפות את היהדות של 'יהודה , ' אם ניתן לומר כך , על השומרונים , ובעצם על כל תושבי תחום שלטונו . במסעותיו הצבאיים חתר יוחנן לסלק מתחום שלטונו גם את כל האדומים שחיו בדרום יהודה , אלא אם ייאותו לימול ויקבלו עליהם את היהדות . אין ספק שמטרתו הייתה להשליט את האידאולוגיה של ציון בכל רחבי שלטונו , בשטחים שבעבר היו חלק מתחומה של — Vx-w-px מטרה שגם קודמיו , חזקיהו , יאשיהו וזרובבל , שאפו להגשימה . אולם ניסיונו של הורקנוס לעקור את הפולחן השומרוני נכשל , וכאשר שחרר פומפיוס את שומרון משעבודה למלכים הכוהנים מבית חשמונאי , בשנת 64 לפנה"ס , ניתקו השומרונים את רוב קשריהם — אם לא את כולם — עם נציגי היהדות בירושלים , ופנו לדרכם הנבדלת . השחזור שהובא לעיל , של ראשית תולדות השומרונים , יש בו כדי לפתור בעיות רבות , שהביכו את החוקרים בעבר . כפי שהצענו , השחזור המוצע פותר את תעלומת אופייה היהודי המובהק של הדת השומרונית . הוא מסביר את הקשרים האמיצים שהיו לשומרונים עם המסורת הצדוקית , ומצביע על הרקע להימצאותן של מגמות איסיות וצדוקיות אפוקליפטיות בתורת השומרונים ובדתם . שוב אין ההיסטוריון חייב להתמודד עם שתי קהילות , המתפתחות בנפרד אך חיות בקרבה יתרה זו לזו במשך מאות שנים רבות . 106 קדמוניות יג , . 281-275 , 256

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help