sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:68

חפירות על הר גריזים , דוחה את התיארוך המוקדם של הפלטפורמה , וטוען כי החרסים מהמאות השלישית-השנייה לפנה"ס שנמצאו בחפירות של בול שייכים למילוי העפר שהובא לשם מהעיר ההלניסטית שעמדה לא הרחק משם על הפסגה הגבוהה של ההר . בחפירות שערך מגן על פסגת הר גריזים נחשפה עיר הלניסטית גדולה ומבוצרת . שפע הממצאים שנתגלו , ובהם גם מספר רב של מטבעות , מצביעים על כך שתקופת הפריחה העיקרית של עיר הלניסטית זו הייתה בימי אנטיוכוס השלישי 187-223 ) לפנה"ס , ( כמאה שנים בקירוב לאחר ייסוד העיר שכם שלמרגלות ההר . בדוחות שנתפרסמו מחפירות י' מגן על הר גריזים נמסר על חשיפת שרידי מקדש , השייך לשלהי המאה הרביעית לפנה"ס , הנמצא מתחת לחורבות כנסיית מרים תאוטוקוס . ליתר פרטים עלינו לחכות עד לפרסום דוחות החפירה . מכל מקום אינני נוטה לפקפק , לא בעדותו של יוסף בךמתתיהו בדבר תקופת הזמן הכללית שבה נוסד המקדש השומרוני — בראשית התקופה ההלניסטית — ולא בעדותו בדבר חורבנו . בן מתתיהו מוסר כי שכם , גריזים ( מן הסתם העיר שעל ההר ) והמקדש השומרוני נהרסו בידי יוחנן הורקנוס . החפירות שנערכו בשכם ובעיר על פסגת הר גריזים העלו עדויות רבות על שהם נחרבו בימיו של יוחנן . אין כל ספק שבניית המקדש על הר גריזים , כמתחרה למקדש בירושלים , החריפה את המתחים ששררו בלאו הכי בין שומרונים ליהודים , המוכרים לנו עוד מתקופות קודמות . עם זאת , אין הכרח לראות בכינון המקדש השומרוני החדש את המאורע הסופי , ואפילו לא את המאורע המכריע , שהביא לידי פרידה מוחלטת . מעניין לציין כי בתקופה ההלניסטית קמו לפחות שלושה מקומות פולחן מתחרים למקדש שבירושלים : במאה השנייה לפנה"ס בנה הטוען לכהונה הגדולה של בית צדוק , חוניו הרביעי , מקדש בלאונטופוליס שבמצרים . בתחילת המאה השנייה לפנה"ס בנה הורקנוס לבית טוביה מקדש בעיראק אל אמיר בעבר הירדן . ולבסוף , אם יוסף בן מתתיהו צדק , הרי גם האיסיים קיימו פולחן קרבנות בקומראן לחוף ים המלח . 96 ראו מגן ( לעיל , הערה , ( 93 עמ' 97 . 94-92 ראו דיונו השקול של מור בתולדות תקופה זו ( לעיל , הערה , ( 92 עמ' 98 . 9-6 ראו יוסף בךמתתיהו , קדמוניות יג , ; 256-254 מלחמת היהודים א , 99 . 63 ראו : M . Delcor , 'La temple d'Onias en £ gypte \ RB , 75 ( 1968 ) , pp . 188-205 ודיונו של קמפבל ( לעיל , הערה , ( 93 בייחוד עמ' , 165-164 והספרות המובאת שם . 100 ראו : ; J . B . Brett , The Qasr el- 'Abd : A Proposed Reconstruction ' , BASOR ( 1963 ) , pp . 39-45 וקמפבל , שם , עמ' . 164-162 אולם מסקנותיו של ברט הועמדו בסימן שאלה בידי Recherches au Qasr el 'Abd a 'Iraq al-Anir' , ADAJ , 23 ( 1979 ) , pp . 139-149 ; idem , 'Chronique E . Will , RB , 86 ( 1979 ) , pp . 117-119 , archeologique 101 ראו : . 100-102 idem , The Ancient Libraryof Qumran and Modern Biblical Studies , rev . ed ., New York 1961 , pp . F . M . Cross , The Ancient Libraryof Qumran , Sheffield & Minneapolis 1995 , pp . 84-86 ; שם נדונים דברי יוסף בךמתתיהו יחד עם הראיות מחפירות קומראן ; אולם בקומראן לא היה מקדש . מאמרו של סטקול ( Leontopolis ' , RQ , 6 [ 1967 ] , pp . 55-69 S . H . Steckoll , 'The Qumran Sect in Relation to the Temple of ) איננו מועיל ורק מוסיף בלבול , כפי שראה רולנד דה וו ב'אחרית דבר' שלו למאמר של מ' דלקור ( לעיל , הערה , ( 99 עמ' . 205-204

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help