sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:66

בין כוהנים לחילונים בימי עזרא ונחמיה — והלוא משום כך נעשו התיקונים . תיקונו של עזרא נכשל כמובן , כפי שמעיד הצורך שראה נחמיה לערוך מערכת תיקונים דומה . אין מקום לפקפק בעדותו של יוסף בן מתתיהו , הכותב : 'והואיל וכוהנים וישראלים רבים היו קשורים בנישואים כאלה , היו אנשי ירושלים שרויים במבוכה לא קטנה . כי כל ( אלה ) עברו אל מנשה , וסנבלט סיפק להם כסף וחילק להם אדמה לעובדה ולשבת עליה . ' לבן מתתיהו , שבעצמו התייחס על הכהונה והיה שותף לרגשות האנטי שומרוניים של ימיו , לא הייתה כל סיבה להמציא סיפור מעין זה . חוסר הרצון בעבר , להודות בקיום קשרים חוזרים ונשנים בין משפחות בית סנבלט לבין משפחות הכהונה מבית צדוק , נבע מן הנטייה להשליך על התקופה הפרסית את הניכור הקיצוני , ולמען האמת — את השנאה העמוקה , שאפיינו את יחסי השומרונים והיהודים בשלהי התקופה החשמונאית ובתקופה הרומית . לעומת זאת , הולכות ומתרבות העדויות לכך , שהתהום אשר הפרידה סופית בין השומרונים לבין היהודים , על אף דתם המשותפת , נתהוותה בתקופה הרבה יותר מאוחרת , זמן רב לאחר תום התקופה הפרסית . הנימוק העיקרי הוא , שבהדרגה נאלצנו להכיר בכך שדתם של השומרונים נגזרה מהיהדות . אין בחגיהם של השומרונים , בחוקיהם , בגישתם השמרנית לתורה , ובמורשתם התאולוגית אלא מעט מזעיר — אם בכלל — שרידים מהדת הישראלית ( הצפונית ) הקדומה הנבדלת מהיהדות , ואין בהם שום ראיה ממשית לסינקרטיזם דתי . הניגוד בין דת השומרונים לדתה של הקהילה היהודית שישבה ביב ( אשר חלק לא קטן ממנה מוצאו בממלכה הצפונית ) מעיד על כך באופן הברור ביותר . אפילו התורות האפוקליפטיות היהודיות המאוחרות טבעו חותם ברור על הדת השומרונית . מסיבות אלה ואחרות , הולך ורב מספרם של החוקרים הנוטים לאחר את זמנו של ' הפילוג השומרוני' — יש המאחרים אותו לשלהי התקופה הפרסית , אחדים לימי אלכסנדר , ואחרים לזמן מאוחר יותר . היסטוריונים רבים רואים בהקמת המקדש השומרוני את המאורע שגיבש את הקרע ביחסים , אשר הוליך אל התפתחות כיתתיות שומרונית . הזמן שבו התרחש לדעתם הפילוג , קובע בעיניהם גם את התאריך שבו נוסד המקדש השומרוני . תולדות השומרונים בראשית התקופה ההלניסטית הודות לגילוי הפפירוסים של שומרון , בצירוף הנתונים ההיסטוריים שעלו מהחפירות הארכאולוגיות בשכם , בתל א ראס ובעיר שנחשפה על הר גריזים , ניתנה לנו עמדת מוצא חדשה לדיון בתולדות השומרונים במהלך התקופה ההלניסטית . אולם כשם שהממצאים 91 קדמוניות יא , . 325-321 , 312-302 92 לסקירת הספרות הקיימת , ראו מאמרו של Sanballat and the Samaritan Temple' , . bjrl , 38 ( 1955 ) , pp . 166-198 H . H . Rowley . דיון מאוחר יותר ניתן למצוא אצל קוגינז ( לעיל , הערה ( 10 ואצל : Samaritan History , 1 : The Persian , Hellenistic and Hasmonaean Period ' , A . D . A . D . Crown , 'Redating the Schism between the Judaeans and the Samaritans' , JOR , 82 ( 1991 ) , Crown ( ed . ) . The Samaritans , Tubingen 1989 . pp . 1-18 pp . 17-50 ; M . Mor , 93 על גילוי הפפירוסים ועל השחזור ההיסטורי של המאורעות שהובילו לטבח בעליהם ולהטמנתם

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help