sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:65

יוסף בךמתתיהו מספר ב'קדמוניות' על פרשה הקשורה בנישואי התערובת של משפחת הכהונה הגדולה ביהודה עם המשפחה השלטת בשומרון : סנבלט השלישי השיא את בתו ניקאסו לאחיו של הכוהן הגדול ידוע ( יוידע השלישי , ( צעיר בשם מנשה . לדברי בךמתתיהו , 'זקני ירושלים' התערבו בנעשה , ודרשו ממנשה שייפרד מאשתו או שלא יקרב אל המזבח . מנשה בחר לדבוק בכלתו וגלה לשומרון . אם נאמין לדברי בן מתתיהו , זאת הייתה העילה לבניית המקדש השומרוני על הר גריזים . סנבלט , אם ננסח זאת כך , מצא תעסוקה לחתנו הצדוקי המובטל , ובנה לו מקדש , ובו בזמן סיפק לעובדי ה' שבשומרון מרכז פולחני לאומי , שיתחרה במקדש שבירושלים . בן מתתיהו גם הביא מסורת הגורסת כי אלכסנדר הגדול בעצמו ובכבודו הסכים לבניית המקדש על הר גריזים , זמן קצר לאחר שהגיע לארץ ישראל בשנת 332 לפנה"ס . שני סיפורים אלה היו נושא למחלוקת גדולה במחקר . הדמיון בין סיפור בן מתתיהו לסיפור נחמיה על גירוש בן של יוידע מירושלים — אף זה בשל עוון נישואים עם משפחת סנבלט — גלוי לעין כול , ועל יסוד דמיון זה נטו בעבר החוקרים לשלול את מהימנות סיפורו של בן מתתיהו . התגובה של א' קאולי טיפוסית : 'הדעה שהיו שני סנבלטים , שניהם פחות של שומרון , ולשניהם בת שנישאה לאח של כוהן גדול בירושלים , היא פתרון בלתי מתקבל על הדעת מכדי שנאמץ אותו . ' עתה איבדה כמובן הערתו של קאולי מעוצמתה . היו לא רק שני סנבלטים ששימשו כפחות של שומרון , אלא שלושה , ולא יהיה זה מפתיע אם נניח שלשלושתם היו בנות בגיל נישואים ; אך שמותיהם וקרבתם המשפחתית של הכוהנים הנזכרים שונים . היו חוקרים אחדים שנתנו אמון בקביעה שהמקדש השומרוני נבנה בימי אלכסנדר . צ' טורי הציע שחזור יוצא מן הכלל , ובו העתיק את זמנו של נחמיה למאה הרביעית וטען , שסנבלט הנזכר בפפירוסים של יב היה סבו של סנבלט החורוני , אויבו בנפש של נחמיה , ואביהן של שתי בנות בגיל הנישואים . היו אפילו חוקרים שהעתיקו את זמן בניית המקדש אחורה , למאה החמישית לפנה"ס , כדי למזג את שני הסיפורים על נישואי התערובת , חרף שתיקתם של עזרא נחמיה בשאלת הפולחן השומרוני הנפרד . אולם לנו אץ אלא לתת אמון בשני הסיפורים , המתארים שני מקרים של נישואים בין אצולת שומרון למשפחה התאוקרטית של ירושלים . יש די והותר עדויות לנישואי תערובת A rchaeology : Essay in Honourof Margaret Thompson , Wettern I 979 , pp . I 83- I 96 and pis . 21 22 מטבע . 17 י' משורר קרא נכונה את הכתובת 'יוחנן הכוהן' ( על פי מכתב ששלח לי ב 22 באפריל : ( 1980 מאחר שהמטבעות בכתב העברי קודמים למרד של שנת 350 לפנה"ס בקירוב , וקרוב לוודאי שהם ק ודמים גם לאלכסנדר הגדול , יוחנן זה הוא אל נכון קודמו של ידוע ( יוידע השלישי , ( בן זמנו של אלכסנדר . 87 קדמוניות יא , 88 . 325-321 , 312-302 קאולי ( לעיל , הערה , ( 23 עמ' 89 . 110 קאולי מחזק את הערתו , בקבעו , ששתיהן 'נישאו לאח של כוהן גדול . ' לפי המקרא הוא נכדו של הכוהן הגדול , ואילו לפי יוסף בן מתתיהו הוא אחיו . 90 ראו למשל דיונו c . Torrey , The Second Isaiah , New York 1928 , pp . 456-460 והספרות המובאת שם .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help