sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:62

זמנה של הפרשה בימי מלכותו של אוכוס , כאשר שר הצבא בגוהי היה עסוק במסעות לפניקיה . pxV rar' VK ולמצרים בעת המרידות במערב . אכן , ייתכן כי ההתנגשות בין יוחנן לישוע משקפת מאבק פנימי בין סיעה התומכת בכתר הפרסי ( ישוע (? לסיעה התומכת במרידה בו ( יוחנן הכוהן הגדול . ( ממצאי ואדי דליה ומשמעותם לתולדות שומרון וירושלים תולדות היהודים והשומרונים במאה הרביעית לפנה"ס זכו להארה ברוכה מהפפירוסים של שומרון . פפירוסים אלה , יחד עם ממצאים אחרים , נתגלו בידי בדווים בוואדי דליה , הנמצא 14 ק"מ מצפון ליריחו , והנשפך לבקעת הירדן . על פי דברי הפתיחה של המסמכים , הם נכתבו 'בעיר שומרון " ) בירתא ( " העיר שבמדינת שומרון " ) מדינתא , ' ( " ביובל השנים שקדמו לכיבוש אלכסנדר הגדול . כל הפפירוסים הם מסמכים משפטיים , ולא מעט מהם נכתבו בפני הפחה וה'סגך של שומרון . בין ההפתעות שנמצאו בפפירוסים — שני אזכורים של השם סנבלט , או נכון יותר 'סנאבלט . ' בשני האזכורים נרשם סנבלט כאביו של פחת שומרון — פעם בטביעת חותם רשמית בכתב עברי קדום ] ' ) ישע [? יהו בן [ סנא ] בלט פחת שמרן , ( ' ופעם אחת במסמך הכתוב ארמית , שעניינו שייך לאמצע המאה הרביעית לפנה"ס ] ' ) ישע [? וע בר [ סנא ] בלט וחנן סגנא . ( ' משהוכח בעליל קיומם של שני אנשים בשם סנבלט , קל יותר — באופן פרדוקסלי — לקבל את עדותו של יוסף בךמתתיהו בדבר איש שלישי שנקרא בשם זה בימי אלכסנדר . ידוע לנו שהורשת משרות בכירות ( כגון זו של סטראפ = ] מושל נציבות , אחשדרפן ] או של פחה ) מאב לבנו הייתה מקובלת באימפריה האחימנית . נראים הדברים , כי בית סנבלט החזיק במשרת פחת שומרון דורות אחדים , כפי שבני טוביה החזיקו במשרת פחת עמון . יתר על כן , ידוע לנו שנוהג הפפונימיה ( היינו קריאת ילד על שם סבו ) היה רווח , בתקופה זו דווקא , בקרב היהודים ושכניהם . עדות לכך הם בני בית טוביה , לגביהם מתועד נוהג זה לאורך תשעה דורות . הכוהנים הגדולים ביהודה בתקופה הפרסית וההלניסטית 72 פירוש זה לנתונים החדשים הצעתי לראשונה במאמרי ( לעיל , הערה , ( 31 עמי , 6-5 ובגרסה המתוקנת מאותה שנה , עמי . 189-188 דעות זהות או דומות הובעו באופן בלתי תלוי גם על ידי ויליאמסון ( לעיל , הערה , ( 51 וסיילי ( לעיל , הערה , ( 56 עמ' 73 . 158-156 ראו קרוס ( לעיל , הערה , ( 3 עמ' 19-18 ולוח 74 . 61 ניתן למצוא דפוסים מורכבים יותר של קריאת שמות ילדים , כקריאה על שם אחי הסב או הדוד ( המת , ( ושל פפונימיה — אצל בני השושלת החשמונאית . 75 חישוב זה מתבסס על שחזורו של ; B . Mazar , 'The Tobias ' , 1 ES , 7 ( 1957 ) , pp . 137-145 הנ"ל , בית טוביה , ' כנען וישראל , ירושלים תשל"ד , עמ' . 290-270

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help