sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:61

והסגנים היתה במעל הזה ראשונה . ' לא נאמר למי מכוונים הדברים , פרט לרשימת העמים המסורתית : 'הכנעני , החתי , הפתי , היבוסי , העמני , המאבי , המצרי והאמרי' ( או : האדמי . ( התיקון של עזרא היה מכוון להרחקת 'נשים נכריות . ' התיקונים של נחמיה יצאו גם הם חוצץ נגד הנושאים להם נשים נכריות , בהזכירו במיוחד נשים אשדודיות , עמוניות ומואביות . ראוי לציין שאין הוא מזכיר כאן עמים שהובאו לארץ , ובראש וראשונה עמי בבל ( כלומר הכותים , ( ודבר לא נאמר על תושבי שומרון והצפון . הועלתה הסברה , שבכל מקרה תיקונו של עזרא לא היה מכוון כנגד עובדי ה' הישראלים שישבו בצפון . אולם מהפרשה של נישואי נכד הכוהן הגדול עם בת ממשפחת סנבלט עולה בבירור , כי נחמיה לפחות הרחיב את איסור הנישואים לשומרוני שהיה עובד ה , ' שהתייחס אולי על שבט אפרים . אמנם ניתן לטעון , שנחמיה ידע כי סנבלט היה נכרי או ממוצא מעורב — או שהוא הניח שאויב מושבע כמותו , הנושא שם זר , חייב להיות ממוצא מפוקפק או מעורב . יהיה העניין אשר יהיה , יש עדויות לכך שחלק נכבד מהקהילה היהודית לפחות , היה חדור רוח של בדלנות , שאין לה זכר במקורותינו מהמאה השישית לפנה"ס , וכי ניתן לדבר על קיומה של מפלגה 'בדלנית' בירושלים של המאה החמישית . ייתכן שעזרא ותורתו המשפטית גרמו להתפתחות זו . ייתכן שנחמיה מצדו רק המשיך במסורת שעזרא החל בה , וייתכן שפיתח את המגמה הבדלנית והרחיבה עד שגם נישואים עם ישראלי מן הצפון הועמדו בסימן שאלה , או אפילו גונו . היו חוקרים שקשרו את פרשת נישואיו של בן יהוידע לבת סנבלט עם אירועים שנמסרו על ידי יוסף בן מתתיהו . יוסף מספר , כי לאחר שיוחנן בן יוידע עלה למשרת הכהונה הגדולה , הוא הרג את אחיו ישוע בבית המקדש . כה נורא היה המעשה עד כי בגוהי , שר הצבא ( סטראטגוס ) של ארתחשסתא , חדר בכוח למקדש , טימא 1 והטיל מס כבד על היהודים במשך שבע שנים . חוקרים אלה זיהו את יוחנן זה עם יוחנן שהיה כוהן גדול בשלהי המאה החמישית , והניחו כי בגוהי הוא הוא פחת יהודה הידוע מתעודות יב — אף שיוסף בן מתתיהו מזהה אותו במפורש עם שר צבאו הנודע לשמצה של ארתחשסתא השלישי ( אוכוס , 338-358 לפנה"ס ) — ועל יסוד זיהויים אלה הם הסיקו , שישוע זה הוא אולי אותו בן של יוידע אשר נשא לאישה את בת סנבלט . אולם לאור הנתונים החדשים שנמצאו בפפירוסים של שומרון ( ראה להלן , ( המאשרים את קביעת יוסף בן מתתיהו שסנבלט ( השלישי ) וידוע ( השלישי ) פעלו בשלהי התקופה הפרסית , מסקנה זו מוטלת עתה בספק רב . אין מנוס מקיום דבריו של יוסף בן מתתיהו , הקובע את 65 עזרא ט א-ב , יא-טו . 66 נחמיה יג כג ~ כז , ל . 67 זו דעתו של 68 K . Koch , 'Ezra and the Origins of Judaism ' , , 755 19 ( 1974 ) , pp . 173-197 השוו פרשת טוביה בנחמיה יג ד-ט . 69 קדמוניות יא , 70 . 301-297 קאולי ( לעיל , הערה , ( 23 עמ' , 30 שורה ; 1 עמ' , 23 שורה 71 . 1 בדעה מוטעית זו אחז כותב דברים אלה במאמרו f . m . Cross , 'Aspects of Samaritan and Jewish 5 History in the Late Persian and Hellenistic Times ' , HTR , 59 ( 1966 ) , p . 202 , n .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help