sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:60

ומן הסתם רק נוכחותם מנעה התקפה ישירה עליו . הוא האשים בגלוי את נחמיה במזימה למנות עצמו למלך יהודה ולמרוד באדוניו הפרסיים . נחמיה מצדו מתאר מזימה של סנבלט , טוביה ובעלי בריתם הערבים ( הקידרים , ( העמונים והאשדודים לנקוט פעולה צבאית נגד ירושלים . יתר על כן , אם צדק נחמיה בחשדותיו , סנבלט אף זמם להרגו . מעשיו ודבריו של סנבלט , כפי שהם מסופרים במקרא , מעידים שמניעו הבסיסי היה הפחד מפני תחייה לאומית בירושלים , פחד שגם הפחות האחרים , שהיו בעלי בריתו , היו שותפים לו . אל נכון , נרתע סנבלט מהתקפה חזיתית על נחמיה לא רק בשל הארגון המחוכם של תומכיו בירושלים ( שבו מתגאה נחמיה בזיכרונותיו ) אלא אף בשל קשריו ההדוקים עם חצר המלכות הפרסית , שמשתקפים בהקצאת חיילים פרסיים להגנתו . שורשו של המאבק בין שני הצדדים , אשר תואר לעיל , היה במאבק מדיני על עוצמה ; מכל מקום , אין בתיאורו כל רמז גלוי שביסוד המאבק עמדה מחלוקת דתית . אין ספק שיש לקבל כפשוטם את טענותיו של נחמיה שהוא נקי מכל אי נאמנות לכתר הפרסי , וכי אין הוא נושא את עיניו לכתר המלכות ביהודה . עם זאת אפשר להבין — אם לא להצדיק — את חששותיו של סנבלט , כנובעים מניסיונם של קודמיו . כידוע הייתה ידו של נחמיה על העליונה , בהוכיחו שערמתו המדינית לא נפלה מאדיקותו הדתית . הוא ביצר את העיר , הגדיל את אוכלוסייתה , והשלים את תקופת שירותו הראשונה כפחה בשנת 433 לפנה"ס . לאחר שהייה בחצר מלך פרס — שאת משכה איננו יודעים — הוא חזר אל עיר הקודש . בסיום זיכרונותיו , בפרטו את התיקונים שעשה ואת מעשיו הטובים , הוא מספר על פרשה אחרונה , שבה היה גם לסנבלט חלק . נחמיה גילה שנכדו של אלישיב הכוהן הגדול באותו זמן , בן של יוידע , ששמו לא נמסר , נשא לאישה את בתו של סנבלט . היו אלה נישואים דיפלומטיים שאיחדו את שתי המשפחות השליטות של יהודה ושומרון . נחמיה , מזועזע עד עמקי נפשו , גירש את הצעיר מירושלים , והוסיף בזיכרונותיו את ההערה החסודה : 'זכרה להם אלהי על גאלי הכהנה וברית הכהנה והלוים . ' ברור שהיו לנחמיה סיבות טובות לזעום על נישואי נכד הכוהן הגדול — העשוי לרשת את המשרה הפולחנית הרמה — עם בת של סנבלט , שונאו בנפש . אולם הסיבה שהוא עצמו מוסר לזעמו היא חילול הכהונה בידי הכוהן . אל נכון מדובר בחטא החמור מ'התרועעות עם האויב' סתם . תיאור הפרשה בספר נחמיה מצביע על יסוד אידאולוגי חדש בקהילת יהודה . כבר קודם לכן ניהל עזרא מאבק נגד נכרים . בזיכרונותיו נאמר במילים אלה : 'לא נבדלו העם ישראל והכהנים והלוים מעמי הארצות [ ... ] כי נשאו מבנתיהם להם ולבניהם והתערבו זרע הקדש בעמי הארצות , ויד השרים 60 נחמיה ב ט-י . 61 נחמיה ו א-יד . השוו שם ב יט . 62 נחמיה ד א-ב . 63 נחמיה ו א-יד . 64 נחמיה יג כח-כט .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help