sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:59

הממלכה המאוחדת , נתפקחו בוודאי מאשליותיהם . יש בשחזור משוער זה על תקופת האופל כדי להסביר את היחסים החדשים , הצוננים , של עזרא ונחמיה כלפי הצפון . מכל מקום עלינו להניח , שהשלטון הפרסי דיכא את שאיפות היהודים להרחיב את כוחה של ירושלים . רק אחרי בואו של נחמיה , המקורב לחצר המלכות הפרסי , עלה בידי יהודה לבצר את העיר ירושלים ; ופעולת שיקום זו , שהייתה צנועה ביחס , עוררה התנגדות אלימה מצד האצולה השומרונית ומצד המעמדות השליטים במדינות השכנות . נחמיה עלה לירושלים בשנת 445 לפנה"ס . על אף שהוסמך רשמית לשקם את ביצורי העיר , הוא נתקל כאמור בהתנגדות של סנבלט פחת שומרון , שעשה יד אחת עם שליטי עמון , צפון ערב ואשדוד . סנבלט ( סיךאבלט , ( המכונה 'החורוני' ( היינו , מבית חותן , ( ייסד אל נכון את השושלת הנושאת את שמו , אשר משלה בשומרון עד התקופה ההלניסטית . כפי שמעידים שמות צאצאיו , סנבלט נמנה עם עובדי ה' אלוהי ישראל , וקרוב לוודאי שהתייחס על שבט אפרים . הוא מתואר בזיכרונות נחמיה כאויב ערום ומרושע . ברור שהוא ראה במורת רוח כיצד נשמר נחמיה על ידי משמר חיילים פרסיים , Studies : Essays in Honor of Willian Sanford LaSor , Grand Rapids , MI 1978 , pp . 151-165 R . J . Saley . The Date of Nehemiah Reconsidered ' , G . A . Tuttle ( ed . ) , Biblical and Near Eastern 56 ניסה להחיות את ההשערה , שנציגה הבולט ביותר הוא צ' טורי , ( 1910 C . C . Torrey , Ezra Studies , Chicago ) הגורסת כי נחמיה בא לירושלים בשנת 20 למלכות ארתחשסתא , כלומר בשנת 384 לפנה"ס . סיילי טוען כי לא ניתן להוכיח את התאריך המוקדם . אף שהוא בגדר האפשר , והוא מנסה להראות שתאריך מאוחר יותר מתיישב עם כל הראיות הוודאיות שבידינו . אינני מוצא שטיעוניו משכנעים . למשל , קשה להניח שסנבלט השני משומרון , שהוא השלישי לפחות בית סנבלט ששלט בשומרון , הוא שייקרא בכינוי המקראי , 'סנבלט החורוני . ' הגנטיליקון ( יחסת השייכות ) 'חורוני , ' הנסב על מקום מוצאו — בית חורון — רומז לכך , שסנבלט בא זה מקרוב לשומרון , וקרוב לוודאי שהיה מייסד השושלת . לעניין צורת הגנטיליקון , השוו : 'בית פלט = הפלטי , בית הערבה הערבתי , בית גדר = הגדרי , וכיוצא באלה . ושוב , הראיה מתל אל מסח'וטה , מתת הקדשה של בנו של גשמו משנת 400 לפנה"ס לכל המאוחר , היא ראיה חזקה לדבריו . יוסף בן מתתיהו קובע כמובן את זמנו של נחמיה בימי שלטונו של אחשודוש ( כסדכסס , ( על פי הכרונולוגיה המתוקנת שלו ; אולם יש לציין , שהסדר הנכון של בני השושלת הפרסית היה ידוע ליוסף , והוא קבע לנחמיה תארי ך מוקדם , למרות שכיווץ את אילן היוחסין של הכוהנים הגדולים של היהודים . יתר על כן , בפרטו את התפיסה הפרושית על סדר ספרי המקרא ותהליך התהוותם ( נגד אפיון א , ח , ([ 40 ] הוא קובע שסיום התהוות הקאנון , הכולל את עזרא נחמיה , היה בימיו של ארתחשסתא , בן אחשורוש . מלבד זאת , גם שחזור שושלת הכוהנים הגדולים שעשה סיילי מוטעה , והוא מאריך את משכי כהונתם של כוהני מאה החמישית לפנה"ס לפרקי זמן בלתי מתקבלים על הדעת . הטענות המובאות כאן אינן אלא מעט מהטענות הפשוטות ביותר שאפשר להעלות כנגד התיארוך המוקדם של הגעת נחמיה . 57 כתיב זה של השם מצוי באחת התעודות של יב ( קאולי [ לעיל , הערה , [ 23 עמ' , 30 שורה , ( 29 בבולה המוצמדת לאחד מהפפירוסים של שומרון , ובאחד המסמכים שבפפירוסים אלה 58 . ( SP , 12 : 13 ) שמות בניו היו דליה ושלמיה ( קאולי , שם , ( ושמות ניניו , כפי שידוע לנו מהפפירוסים של שומרון , חנניה וישעיה ( י . ( העובדה ששמו שלו בבלי — שם החוזר בשושלתו — אין משמעות בקביעת דתו או מוצאו יותר משמותיהם של ששבצר וזרובבל . 59 ראו לעיל , הערה . 56 מן הראוי להוסיף , כי מדיניות הפרסים — בניגוד לזו של האשורים — העדיפה מינוי אישים או משפחות מבני המקום למושלי הפחוות . השוו , בין השאר , טוביה העמוני וגשמו הערבי .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help