sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

הדרך שבה הציג מחבר ספר דברי הימים את ממלכת הצפון היא נקודת מפתח להבנת מצב היחסים ששררו בין הישראלים שנותרו במחוזות שומרון והצפון , מזה , בין הקהילה היהודית בירושלים , שהונהגה בידי שבי הגולה , מזה . חוקרים הבחינו בעובדה שמחבר הספר נמנע מטיפול שיטתי בשושלות הצפוניות כדי להתרכז בתהילת בית דוד . מכאן הסיקו שבעיני מחבר ספר דברי הימים , עם ישראל זהה בעיקרו עם שבטי יהודה ובנימין , גישה המשתקפת בבירור בקטעי ההיסטוריה של עזרא ונחמיה , שצורפו לחיבורו על ידי עורכים מאוחרים יותר . אולם בחינה קרובה יותר של גישת המחבר לממלכת הצפון מפריכה מסקנה זו . שכן עם השמטת חלק ניכר מדברי ההיסטוריון הדויטרונומיסטי על ממלכת הצפון , הוא משמיט מיניה וביה גם את עניינם העיקרי — הפולמוס המתמשך נגד המחלוקות הדתיות ועבודת האלילים של הצפון . דברי הסיכום המובאים במלכים ב , יז ז-כג בקשר לנפילת שומרון , התולים את הסיבה לאירועים הללו בחטאי ירבעם והצפון , מושמטים בדברי הימים ; וכן גם תיאור הבאת הנכרים , pxV שבמלכים ב , יז כד-מא . אין ספק , שלו ביקש מחבר ספר דברי הימים חומר לפולמוס אנטי שומרוני או בסיס רעיוני לאידאולוגיה בדלנית , היה יכול למצוא אותם בקטעים אלה . אך מסתבר כי הוא לא בחר להתעכב על עניינים אלה . משימתו הייתה למשוך את בני הצפון חזרה לירושלים ולבית דוד , ולא לדחותם . היו שראו בנאומו של אביה בדברי הימים ב , יג ד-יב תוספת אנטי שומרונית של מחבר דברי הימים . הנאום מגנה את חטאות ירבעם מרידתו , פולחנו ודחייתו את הכהונה מבית אהרון ואת הלוויים . אולם בה בעת הנאום טוען שהשלטון על כל ישראל הוענק לנצח לדוד ולבניו בברית עולם , והוא מסתיים בזעקה . 'בני ישראל אל תלחמו עם ה' אלהי אבתיכם כי לא תצליחו . ' נראה כי קל יותר להבין את הנאום כקריאה לישראל לשוב אל מלכם החוקי ואל הפולחן החוקי של ירושלים ולכוהניה , מאשר כפולמוס אנטי שומרוני . אופן הצגת פועליהם של חזקיהו ויאשיהו על ידי מחבר דברי הימים מעניק סיוע רב משקל לדעה , שבראש מעייניו היה חידושה של הממלכה המאוחדת של יהודה וישראל הנשלטת מציון , וכי תקווה זו הובעה לא במונחים של הגשמה אפוקליפטית , אלא במונחים של מציאות מדינית מידית . תיאור קריאתו של חזקיהו לכל בני ישראל ' ) מבאר שבע ועד דן ( ' בדברי הימים ב , ל ה-יא , יח , מניח , כי הצפון מאוכלס בבני ישראל , ואחדים מהם הוא . אכן , החיבור עודכן בשלב מאוחר יותר , לדעתי הדבר נעשה במהדורה שנייה , ( Chr ) שנספחה לסיפור עזרא , שלב המשתקף בגרסה המוקדמת של עזרא החיצוני , ולבסוף במהדורה שלישית , ( Chr 3 ) אשר עיבדה מחדש את כל הקורפוס ושילבה בו את זיכרונות נחמיה לפרטים ; ראו קרוס ( לעיל , הערה , ( 31 ומחקריו הקלסיים של 52 S . Mowinckel , Studies zu clem Buche Ezm-Nehemiah , I-III , Oslo 1964 דאו בייחוד ויליאמסק , שם , חלק ב . 53 עם זאת , לא כל האזכורים של חטאי הצפון הושמטו בתיאורו של מחבר דברי הימים . גם לא בחומר הייחודי שלו . לבד מנאום אביה שבדברי הימים ב , יג ד-יב , שיידון להלן , ראו דברי הימים ב , כ לה-לז ; כה ז , ב , ועוד . דברי הימים ב , כח ט-טו הוא קטע יוצא מהכלל , המהווה תיאור מאתן להפליא של מעשה האיבה של ישראל נגד 'אחיהם' בני יהודה , ויחד עם זאת מבליט את שבחם של אחדים מראשי בני אפרים .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help