sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:56

הראשון . האידאולוגיה של בעל ספר דברי הימים הקדום מחדשת את האידאולוגיה הקדומה של מלכי יהודה — בחירת דוד , בחירת ציון — כפי שהיא בוטאה במהדורת המאה השביעית לפנה"ס של 'ההיסטוריה הדויטרונומיסטית . ' וכפי שנוסחה מחדש ביחזקאל , פרקים מ-מח , ובייחוד בנבואות חגי וזכריה . בחגי ובזכריה , המלך והכוהן הגדול מהווים כעין דיארכיה — בן דוד ובן צדוק . ה' מכנה את זרובבל 'עבדי , ' ומבטיחו ' ושמתיך כחותם כי בך בחרתי . ' זכריה ( פרק ג ) רואה בחזונו את יהושע הכוהן הגדול כשהוא מוכתר בצניף ומלובש בגדי כהונה , ומלאך ה' מכריז : 'שמע נא יהושע הכוהן הגדול אתה ורעיך הישבים לפניך כי הנני מביא את עבדי צמח . ' בספר דברי הימים הקדום , 'ההקבלה בין בניית המקדש הראשון בהנחיית דוד ( ושלמה ) ובין בניית המקדש השני בהנחיית זרובבל בולטת מכדי שתהיה מקרית , והיא הייתה אל נכון חלק מהמבנה המקורי של החיבור . ' קיצורו של דבר , חיבורו של בעל דברי הימים הקדום נועד לתמוך בתכנית של חידוש המלוכה בראשות זרובבל , של בניית המקדש מחדש ושל חידוש פולחנו בהנהגת יהושע . לדעת כותב שורות אלו , בעל ספר דברי הימים הקדום הגיע רק עד עזרא ג יג ( עזרא החיצוני ה סב , ( היינו עד לחגיגת חנוכת הבית השני . העתיד פרוש לפניו , ומלאכת חידוש המוסדות הקדומים מתקדמת יפה ; הכול חדור ציפייה לבאות . במקום זה מגיעה יצירת בעל דברי הימים , שהיא מעיקרה חיבור פרוגרמטי או תעמולתי , לסיומה ההגיוני . חנוכת המזבח וייסוד בית המקדש השני , ובציפייה לשיקומם המלא של מוסדות ישראל העיקריים , המתמקדים בבית דוד ובבית ה . ' לדיון מפורט במהדורות השונות של מחבר ספר דברי הימים , ראו קרוס , לעיל , הערה . 31 47 כל הראיות מצביעות על כך , שמחבר דברי הימים השתמש רק ב'מהדורת יאשיהר של החיבור הדויטרונומיסטי . ( Dtr , ) ראו מה שכתבתי : . 1973 , pp . 274-289 Structure of the Deuteronomistic History' , Canaaniie Myth and Hebrew Epic . Cambridge , MA F . M . Cross , Themes of the Book of Kings and the וכמו כן The Editions of Kings in the 7 th-6 th Centuries S . L . McKenzie , 'The Chronicles Use of the DeuteronomisticHistory' , HSM , 33 ( 1984 ); B . Halpern & D . Vanderhooft , . B . C . E ' , huca , 62 ( 1991 ) pp . 179-244 חוקרים אחדים עמדו על סטייתו של מחבר דברי הימים מנושאיו של הדויטרונומיסט הגלותי , אך הם ייחסו אותה למגמה הדוקטרינרית של מחבר דברי הימים . ייתכן שהצדק עם ניתוח זה , בחלקו לפחות , אולם ייתכן ש'סטייתר נגרמה גם בגלל שימושו , Dtr , ^ אשר תאם לחלוטין את מגמתו . 48 חגי ב כג . 49 זכריה ג ח ; השוו ד יד . 50 ראו D . N . Freedman , 'The Chronicler ' s Purpose' , CBO , 223 ( 1961 ) , pp . 439-440 51 מחקרים אחדים שנערכו לאחרונה על מחבר דברי הימים הקדום ניסו להציב את חתימת חיבורו בדברי הימים ב , לו כא , לפני פרסום הצהרת כורש . כך בספריהם החשובים של the Bookof Chronicles , Cambridge 1977 h . g . m . Williamson , Israel w ושל ש' יפת , האמונות והדעות בספר דברי הימים ומקומן במחשבה המקראית , ירושלים תשל"ז . לא מצאתי דבר בנימוקי יפת וויליאמסון שישכנעני לקבל את ההנחה שמחבר דברי הימים סיים את חיבורו המקורי בסיום הגלות , אך כתב את ספרו מאה שנים ויותר מאוחר יותר . לדעתי , חיבורו של מחבר דברי הימים נועד לפרסם תכנית — דבר שהיה אופייני לרוב ההיסטוריוגרפיה המזרח תיכונית הקדומה אס לא לכולה . על כן , יהא זה מוזר ביותר , אם לא אבסורדי , לו כתב המחבר את ספרו זמן כה רב אחרי הגלות ולא עדכן את תיאור המאורעות עד לימיו

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help