sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:55

מסורת עצמאית , שחוברה בארמית ( עזרא ה א-ו , טו , ( מתארת חקירה שערכו תתני ' פחת עבר נהרה' ושתר בוזני כדי לברר באיזו סמכות בונים היהודים מחדש את בית מקדשם . באיגרת אל דריוש , פקידי הנציבות ( הסטראפיה ) מוסרים על טענת היהודים , כי כורש העניק סמכות זו לששבצר , שהיה הראשון שהניח את יסודות המקדש . דריוש , כך מסופר לנו , ציווה על חיפוש , שבעקבותיו נמצאה תעודה ובה רשומה הכרזת כורש . בהתאם לכך השיב לפקידים הפרסיים באיגרת , ובה פקד עליהם לתמוך במפעלם של היהודים תמיכה פעילה . אין ספק , שהפחה הפרסי פתח בחקירה בעקבות בקשתם של יריבי זרובבל וממשלו , מן הסתם היו אלה פקידי אחת , או יותר מהמדינות השכנות . ניתן לשער שבין אלה היו פקידי שומרון , אולם הדבר לא נאמר בתעודה עצמה . הקטע השני ( עזרא ד א-ה ) סתום אף הוא , ומתאר את 'צרי יהודה ובנימין . ' הקטע משמש כהקדמה לחלק העוסק במעשיהם של צרי היהודים ( עזרא ד א-ו , טו ;( בספר עזרא החיצוני מופיע הקטע מיד לפני התעודה הארמית שהוזכרה לעיל ( עזרא החיצוני ה סג-ע . ( 'צרים' אלה , המתארים את עצמם — לדברי הכתוב — כצאצאי עמים שהובאו לארץ על ידי אסרחדון ו'זובחים' מקדמת דנא לאלוהי ישראל , מבקשים להצטרף אל זרובבל בבניית המקדש . הם אינם מקבלים רשות זאת . בהמשך מופיעה הידיעה , כי 'עם 'pxn נקטו אמצעים שונים כדי להפריע לשבי הגולה ולהניאם מניסיונם לבנות את בית ה' בירושלים . הן 'צרי יהודה ובנימין' והן 'עם 'pxn זוהו במסורת — וגם בידי חוקרים רבים — עם השומרונים . יוסף בן מתתיהו מזהה אותם כך בפירוש . ואולם , כפי שהעיר אחד החוקרים האחרונים , 'אם קטע זה מכוון נגד השומרונים , הרי ניסוחו חמקני להפליא . ' אחרים ראו ב'עם הארץ' תושבי יהודה שייחוסם נכרי , מעורב או מפוקפק -, ועוד אחרים , הרואים באזכור הבאת ה'צרים' לארץ בידי אסרחדון תוספת משנית , זיהו את המתנגדים עם יהודים תושבי , pxn להבדיל מהקהילה היהודית השבה מן הגולה . הבעיות שמעלה הקטע הנדון מורכבות , ואין להסיק מסקנות ברורות באשר לזהותם של ה'צרים . ' מכל מקום , הקטע מעיד על סירוב לערב נכרים ב'ענייני קודש , ' בדומה לפולמוס המובא בספר עזרא נגד עירוב 'זרע קודש' בנכרים . העדות המהימנה ביותר לאופי היחסים בין השומרונים ליהודים בימי זרובבל ויהושע מצויה בחיבורו המקורי של בעל 'ספר דברי הימים הקדום' , ( Chr , ) ובספרי חגי וזכריה 42 שימו לב למבנה 'המעטפת' של קטע זה : פתיחתו וחתימתו בנבואות חגי וזכריה . 43 קדמוניות יא , 44 . 86-84 קוגינז ( לעיל , הערה , ( 10 עמ' 45 . 66 המקבילה בעזרא החיצוני 'עמי האקי היא מונח נפוץ בספרי עזרא ונחמיה . ק ריאה זו מצביעה בבירור על עמי נכר שהתגוררו בארץ . 46 המהדורה הראשונה של מחבר ספר דברי הימים הקדום ( Chr , ) כללה , לפי דעתי כעת , את הגרעין של אילנות היוחסין שבפרקים א-ט . האילנות המקוריים הגיעו , ללא ספק , עד הגלות , וכך גם אילן היוחסין הבולט של משפחת הכהונה הגדולה ( השווה מול נחמיה יב . ( כמובן , אילן היוחסין של בית דוד , המופיע בפרק ג , עודכן באופן משני ( עד שנת 400 לפנה"ס בקירוב ) בידי Chr , בדרך של הוספת פסוקים ג יז-כד . המהדורה הראשונה Chr , כללה גם את דברי הימים א , א-דברי הימים ב , לו כא ( להוציא התערבויות קלות של עריכה מאוחרת , ( בתוספת המשך החומר העברי המשתקף בעזרא א א-ג , יג ( עזרא החיצוני ב א-ט ; ה יא-סב . < היא נחתמה בשיאו של הסיפור , בתיאור חגיגת

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help