sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:54

המקדש בירושלם עד שנת שתים למלכות דריוש מלך הפרסים . ' נוסף על כך , האיגרת כפי שהיא מובאת בעזרא החיצוני מתייחסת לפעילות היהודים במילים אלה : ... ' את העיר המורדת והחוטאת הם בונים , את שוקיה וחומותיה הם משכללים , ואת יסודות המקדש הם מניחים . ' גרסה זו מחזקת את הנטייה לייחס את האיגרת לימי ששבצר . יש רגליים לסברה שששבצר אמנם עסק בבנייה בעיר עד שמאמציו הופסקו . נימוק נגד ייחוס התעודה לימי מלכותם של כורש או כמבוזי , או לראשית ימי דריוש , הוא ייחוסה בשני ספרי עזרא אלה לימיו של ארתחשסתא . רוב החוקרים סברו שהתעודה הועתקה ממקומה הנכון בשני הספרים , פשוט משום שתעודות העוסקות ביצרים' קובצו בהם יחד על פי נושאיהן ולא על פי סדרן הכרונולוגי . ואולם אין בשיקול זה כדי להסביר את הסדר השונה בשתי העריבות המאוחרות של המכלול דברי הימים עזרא נחמיה , את החתימה , או את אזכור ייסוד המקדש בספר עזרא החיצוני . אפשרות אחרת היא להניח שנפלה טעות בשמו של מלך פרס — ארתחשסתא או כורש . כך אמנם סבר יוסף בן מתתיהו , ושיער שהכוונה לכנבח י . הוא היה מודע לבלבול הרב השורר בתיאור המקראי ובמקורות אחרים בעניין הכרונולוגיה הפרסית , ולכן בנה כרונולוגיה משל עצמו . אם כן , העובדה שהוא מייחס את התעודה לימיו של כנבוזי איננה מבוססת ככל הנראה על מקור שעמד לפניו אלא על ניחוש שלו עצמו . לאחר מכן העריך יוסף בן מתתיהו שבניית העיר והמקדש הופסקה למשך תשע שנים , עד שחודשה בשנת שתיים למולכו של דריוש . לעומת זאת , ייתכן , שדעתו של יוסף בן מתתיהו שאיגרת רחום מוקדמת עדיפה על רוב שחזורי החוקרים . במקומות אחרים נמצאות עדויות ברורות , הן לעדיפותה של גרסת ספר עזרא החיצוני במספר קריאות , והן לעדיפותו של סדר הסיפור כפי שהוא בספר עזרא . דיו רב נשפכה בחקר היחסים בין היהודים לבין השומרונים בימי זרובבל . בשני קטעים בספר עזרא נמסר על ניסיונות לסכל את תכניתם של זרובבל , יהושע הכוהן הגדול ושבי הגולה , בייחוד את התכנית לבנות מחדש את בית המקדש . הקטע הראשון , יחידה של The Composition of Esra I-IV . JTS , / VS . 34 ( 1983 ) , pp . 1-30 , H . G . M . Williamson . ושל הלפ ^ ן , לעיל , הערה 38 . 20 עזרא החיצוני ב יז . אין ספק שהמקבילה בעזרא ד יב מסורסת . השוו את הנוסח המקורי , המשוחזר , של עזרא החיצוני עם עזרא ד יב : [ ... ] בנין שוקיה ושוריא משבלל ן ואשי היכלא יהבן ( עזרא החיצוני ) [ ... ] בנין שוריא שכללו ואשיה יחיטו ( עזרא ) מן הראוי לציין ששחזרנו כאן כתיב קדום . לאור הקשרי הדברים ( עזרא החיצוני כ יח , עזרא ר יד , ( יש להימנע בשחזור משימוש בלשון עבר ; אין ספק שהמילה 'שוקיה' נשמטה בגלל הבלעה ( הפלוגרפיה , ( ואל נכון הוא הדין במילה 'היכלא' ( שים לב לצירוף האותיות 'י ה [ ח ] י' החוזר . ( גם יוסף בן מתתיהו קורא כאן 'היכלא , ' ודבק ככלל בנוסחת עזרא החיצוני ( קדמוניות יא , 39 . ( 22 ראו עזרא ה טז ; עזרא החיצוני ו יט . השוו חגי א ד ; ב טו-יח , וזכריה א טז ; ד ח ; ח ט . וראו גם הריון אצל קרוס , לעיל , הערה 40 . 31 קדמוניות יא , 41 . 30-21 ראו להלן .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help