sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:53

נבלמו עד שנת שתיים למלכות דריוש . אויבי היהודים בימי נחמיה , עת הושלמה סוף סוף בניית חומות ירושלים , צוינו בפירוט : סנבלט פחת שומרון , טוביה פחת עמון היהודי , גשם ( גשמו ) הערבי מלך איגוד הקדרים , וקרוב לוודאי גם פחת אשדוד . במילים אחרות , שליטי כל המדינות שבסביבה ובעלי בריתם התנגדו ליוזמות נחמיה ; ללא ספק הם ראו באפשרות של תקומת יהודה — ובלבה ירושלים מבוצרת היטב — איום על ביטחונם . מהעדויות שבידינו עולה , כי מי שהנהיג את יריבי יהודה היה סנבלט פחת שומרון , אך גם טוביה מילא תפקיד לא מבוטל , וגם גשמו היה פעיל בקשר . במקרא מסופר על איגרת שטנה ששיגר סנבלט , ובה נאמר שנפוצה שמועה — וגשמו מאשר אותה — שהיהודים מתכוונים למרוד , ושנחמיה מתכוון להתמנות למלך . המושלים בעלי הברית ראו בכך איום מדיני על שלטונם הם . בכל העימותים שמסופר עליהם בזיכרונות נחמיה , לא נמצא כל רמז לסכסוך דתי שהיה ליהודה עם השומרונים . בתעודה הארמית שבעזרא ד ז-כד , ובעזרא החיצוני ב טו-כה , אנו קוראים על איגרת ששלח המנהל השומרוני מתרדת וטבאל אל מלך פרס , שחוברה בידי רחום 'בעל טעם' ( היינו , מנסח המסמך ) ונכתבה בידי שמשי הסופר . נקודה מעניינת וחשובה בתעודה , כפי שציין ח' תדמור , היא טענתם של פקידי שומרון שהם צאצאים של בני עממים שהובאו מן הערים בבל , ארך ושושן ( היינו , עילמים , ( ומשום כך הם 'פרסים' במלוא מובן המילה . ממיקום התעודה בספר עזרא החיצוני — היא מובאת מיד לאחר סיפור ששבצר — עולה כי העורך סבר שהיא שייכת לזמנו של ששבצר . כך עולה גם מן הפסוק שנוסף בעזרא החיצוני ב כה לאחר האיגרת , האומר כי ... ' ותשבת בנית 30 עזרא ד ה אומר : 'כל ימי כורש מלך פרס ועד מלכות דריוש מלך פרס . ' השוו עזרא החיצוני ה ע כאן ולהלן נתייחס דרך קבע למהדורת הנהרט : R . Hanhan ( ed . ) , Esdrae Liber / . Gottingen 1974 והשוו גם עזרא ד כד ; עזרא החיצוני ב כה . 31 בנחמיה ד א נמנים האויבים 'סנבלט וטוביה והערבים והעמנים והאשדודים . ' במקומות אחרים נמנה עמהם גם גשמו ( גשם ) הערבי . בכתובות הקדשה מתל אל מסחוטה , תוארו של הבן הוא 'מלך קדר ; ' קדר הוא האיגוד הערבי שדחק את האדומים ממקומות מושבם וחדר לעומק דרומה של יהודה . וראו : F . M . Cross , 'A Reconstruction of the Judean Restoration' , Interpretation , 29 ( 1975 ) , pp . 187-203 בייחוד הערה 21 בעמי , 190 ומראי המקומות . 32 ראו בייחוד נחמיה ב י ; ג לג-לח ; ד א-ב ; ו א-ט . 33 נחמיה ו א-ז . 34 מקובל לראות בכתוב בעזרא ד ו , החסר בעזרא החיצוני , עדות למחאה שהופנתה לאחשורוש ( כסרכסס ) על ידי מתנגדי היהודים שבי הגולה . אנו נוטים לדעה שפסוק זה הוא כותרת עברית לתעודה הארמית שבאה אחריו , ובה נשתמר תיארוך חלופי ( לימי אחשורוש במקום לימי ארתחשסתא . ( במקרה זה יש להעדיף את גרסת עזרא החיצוני . 35 למשמעות זו של הביטוי 'בעל טעם' הפנה את תשומת לבי ח"י גרינפלד ז"ל . על סמך ההקבלה עם הפפירוסים של שומרון , יש להניח שמתרדת הוא 'פחת שמרין' וטבאל הוא 'סגנא 36 . ' ראו : ח' תדמור , 'קווים לתולדות שומרון למן ייסודה ועד הכיבוש המקדוני , ' י' אבירם ( עורך , ( ארץ שומרון , ירושלים תשל"ג , עמי , 74-67 ובייחוד עמ' 37 . 73 לפי ניתוחי את מהדורות דברי הימים עזרא נחמיה , העורך הוא . Chr ראו בינתיים מאמרי ( לעיל , הערה ;( 31 גרסה מורחבת של המאמר הופיעה בקובץ מאמריי F . M . Cross , From Epic to Canon : . History and Literature in Ancient Israel . Baltimore 1998 . pp . 151-172 ראו גם את מחקריהם של

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help