sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:50

האסטרטגית שבה ניתן לעצור את מסעם של המצרים צפונה לתגבר את כוחות אשור נגד בבל . בכל הפעולות האלה יש לשים לב לתכניתו הגדולה של יאשיהו לבסס מחדש את תביעתו העתיקה של בית דוד על שטחי צפון px nzr , Vx ולקבוע את ירושלים כמרכז הפולחן הלאומי של כל ישראל . אף שניסיונותיו של יאשיהו לשקם את תפארת בית דוד וירושלים לא עלו יפה , יש כאירועים שהתרחשו לאחר מכן כדי לרמת על כך שתכניתו הדתית זכתה להצלחה מסוימת בשומרון ובצפון . בהערה מקוטעת בירמיהו מא ד-ו אנו קוראים על 'אנשים משכם משלו ומשמרון שמנים איש , ' שהלכו דרומה כשהם נושאים בידם מנחה 'להביא בית ה , " היינו אל המקדש החרב שבירושלים . רוב האנשים הללו נפלו בפח שטמן להם ישמעאל מזרע דוד , ונרצחו , כנראה כחלק ממהלך סילוקו של גדליהו , המושל של הפחווה הבבלית החדשה , יהודה . המניע למעשי הרצח אינו ברור , אך נראה כי אינו קשור ברצונם של אנשי הצפון לעבוד את ה' בירושלים . אולם התיאור חושף את זיקתם של ישראלים מאפרים ומנשה למקדש בירושלים . היו שראו בפרשייה זו לא יותר מתגובה של ישראלים שנשארו נאמנים לירושלים , נאמנות שטופחה על ידי חוגים מסוימים בצפון במשך כל מאות השנים של קיום הממלכה המפולגת . אך ניתן לראות פרשה זו כמשקפת את האידאולוגיה של בית דוד שאומצה מחדש והופצה בידי חזקיהו ועל ידי תנועת התיקון של יאשיהו . נוסף על כך מן הראוי לזכור , כי בספרות הנבואית של המאות השביעית והשישית לפנה"ס מבוטאת לעתים קרובות תקוות הנביאים לאיחוד מחדש של הצפון והדרום בממלכת ישראל העתידה . אין בספרות זו כל רמז לכך , שהישראלים תושבי הצפון חדלו להתקיים , או ששוב לא היו ראויים לגאולה בגין היותם בני נכרים . שומרון ויהודה בימי שיבת ציון שובם של היהודים לירושלים בעקבות הכרזת כורש 538 ) לפנה"ס ) הכין את הקרקע לעידן חדש ביחסים בין יהודה לשומרון . על ראשיתה של תקופת שיבת ציון ידוע אך מעט . בהכרזה , שניתנה בשנת אחת למולכו , ציווה כורש לבנות מחדש את בית המקדש בירושלים ולהחזיר את כלי המקדש שלקח נבוכדנאצר מן הבית הראשון . קבוצת יהודים מגולי בבל , ובראשם ששבצר , ( Sin-ab-usur ) שהיה ככל הנראה נסיך מבית דוד , שבא 18 ראו הדיון המפורט של קוגינז ( לעיל , הערה , ( 10 עמ' 19 . 57-28 ראו עזרא א א ; ו ג ; דברי הימים ב , לו כב-כג . 20 את השם 'ששבצר , ' כפי שהוא בא בנוסח המסורה ( עזרא א ח , יא ; ה יד , טז , ( יש להשוות עם צורת כתיבו בנוסחאות תרגום השבעים . בעקבות פיתוח אמצעי הבקרה על התרגומים היווניים הקדומים , אשר פותחו על יסוד העדויות של מגילות קומראן , מתברר שעלינו להשתמש בראיות מתרגומים אלה בזהירות רבה . נראה כי צורת השם המופיעה כמשפחת כתבי היד היווניים G של עזרא החיצוני ( ב יב , טו ; ו יח , כ ) ובגרסאות הקרובות אליו , היא המסורסת פחות ( בכל הנוגע לעיצורים החשובים ) 'סנבסר י ;( Sanabassams ) גם בקדמוניות היהודים יא ( 39 ) מופיעה , לצד צורות אחרות , צורת השם 'סנבסרי ; ( Sabanasams ) במשפחת כתבי היד G של חזון עזרא מופיעה צורת השם 'סבנסר' ( Sabanassams ) עם מטאטזיס של p עם . v קריאות אלה של צורות השם מצביעות על מקור עברי 'שנבצר' ( snbsr ) המשקף את צורת השם האכדי שנ ( א ) ב > א ) צר . Sin-ab-usur השם שנ אב אצר שייך לדפוס שמות ידוע ,

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help