sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:49

הסתלקות אשורבניפל והתמוטטות השלטון האשורי במערב . וכשם שמאמצים ראשוניים אלה של יאשיהו מלמדים שהייתה לו שליטה מדינית כלשהי במחוזות הצפוניים , לפחות בשומרון ובגליל ( פחוות מגידו , ( הם מעידים על כך שהמלך וסיעתו עסקו בסיפוח הצפון . המאמץ העיקרי להגשמת תכניתו הדתית לאומית נעשה בשנת 622 לפנה"ס , בשנת 18 למולכו . במלכים ב , כג טו-כ , מתוארים האמצעים שנקט יאשיהו כדי להטיל את מרותו על פחוות שומרון — בייחוד טימואו והריסתו של המקדש בבית אל , אשר המשיך לשמש עד אז מקום פולחן לה . ' הגילויים הארכאולוגיים ביבנה ים , בעיקר האיגרת אל מפקד המצודה היהודאי , נוטים לאשר את התמונה שמתאר מחבר דברי הימים על אודות התאריך המוקדם וההיקף הגדול של פעולות ההתפשטות שביצע יאשיהו . את זמנה של האיגרת ניתן לקבוע , על יסוד שיקולים פליאוגרפיים , לשנת 625 לפנה"ס בקירוב , ואת האתר עצמו יש לראות כמוצב צבאי , שהגן על גבולו של יאשיהו מול מי שהייתה בעבר נתינתה של אשור ועתה בת בריתה — מצרים הסאיטית . ' סבורני שמשקל העדויות נוטה עדיין לתמוך בדעתם של החוקרים התומכים באמינות הידיעה המובאת בדברי הימים ב , לה כ-כד , שלפיה נהרג יאשיהו במגידו במערכה נגד פרעה נכה השני , למרות הטיעונים שהועלו כנגד אמינותה . עיר ישראלית זו הייתה בידי יאשיהו , והייתה נקודת המפתח 16 ראו Josiah ' s Revolt against Assyria ' , JNES , 12 ( 1953 ) , pp . 56-58 . F . M . Cross & D . N . Freedman , אמנם יש לעדכן את הכרונולוגיה שקבענו לימיה האחרונים של אשור , אך אנו עומדים עדיין על נכונות הטיעון הכללי של המאמר . לדעה מנוגדת , ראו נאמן ( לעיל , הערה ( 12 עמ' . 7-3 נאמן אינו נותן הסבר ממשי לאופין 'המשולש' של ההערות הכרונולוגיות של מחבר דברי הימים ( דברי הימים ב , לד ג—ח , ( המציינות את התנודות המשוערות במדיניות היהודאית . 17 ראו The Murabb ' at Papyrus and the Letter Found Near Yabneh-yam' , BASOR , . 165 ( 1962 ) , pp . 34-46 , esp . p . 42 F . M . Cross , נוסח מתוקן של המאמר עתיד להופיע בקרוב בקובץ : . Cross , Collected Essays in Hebrew and West Semitic Epigraphy , 1 F . M . יש להדגיש , שעל יסוד טעמים פליאוגרפיים , אין לאחר את האיגרת מאמצע ימי שלטונו של יאשיהו . אין לתארך את האיגרת — כפי שנראה הדבר לנדב נאמן — לסוף ימי שלטונו של יאשיהו או לימי יורשיו , יהואחז ויהויקים , בשלהי המאה . האיגרת שייכת לימי התמוטטות השליטה האשורית על יהודה והמערב , ולתקופה שבה שליטי סאיס , שזה עתה השתחררו מעולה של אשור , ביססו את שלטונם במצרים כשליטים יחידים , ולפני שנכו ב יצא למסעות המלחמה השאפתניים לסוריה-ארץ ישראל . אלה היו הימים שבהם החלו יאשיהו ומפלגתו הלאומית לטפח את שאיפותיהם לחידוש תפארתה של ישראל המאוחדת , בתקופת הביניים שבה היו משוחררים מעולו של שלטון זר . עובדה זו מטילה ספק בטענתו של נאמן ( לעיל , העדה ( 12 שהמבצר ביבנה ים היה מוצב מצרי , אף שהיה מאויש בעיקרו בחיילים יהודאים ובעובדי כפייה . כמו כן אני מחזיק בדעה , שהקריאה הזהירה ביותר של הידיעות על מותו של יאשיהו , המובאות בספרי מלכים ודברי הימים , מעלה שיאשיהו נהרג בקרב נגד נכו . נאמן מעלה את ההשערה ( שם , ובמקומות אחרים , ( שמחבר דברי הימים הקדום המציא את הסיפור כדי להמחיש את התאוריה שלו בדבר הענישה . האם אין די בכך שיאשיהו נהרג ? אכן , לא פעם מחבר דברי הימים מעוות את העובדות כדי לקדם את צרכיו האידאולוגיים , אולם הוא עושה זאת בשנינות . עמדו לרשותו מקורות שהדויטרונומיסט לא השתמש בהם , ורק לעתים רחוקות הוא המציא את סיפורו . כך , למשל , תיאורו את הרפורמה של חזקיהו עולה , מבחינה היסטורית , על התיאור הלקוני של הדויטרונומיסט בנושא זה .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help