sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

את אופן ראייתנו -. מתחזקת הסברה , שתיאורו של מחבר דברי הימים מבוסס על מקור היסטורי , ושתיאורו הלקוני של ההיסטוריון הדויטרונומיסטי את תיקוני חזקיהו הונחה על ידי רצונו של המחבר להאדיר את חשיבות תיקוני יאשיהו , שהם הם שיא סיפורו . אין ספק שחזקיהו , בדומה ליאשיהו אחריו , היה מעורב במרידה גלויה נגד אשור , ובדומה ליאשיהו אחריו , היו גם לו שאיפות לחדש את האימפריה של דוד . טבעי הדבר שהממד הדתי של תחייה ושאיפה מדינית מעין אלה יובא לכדי ביטוי במהלך חגיגת חג הברית העיקרי של הממלכה הקדומה , המאוחדת . לפי דברי הימים ב , ל י-יא , יח , הקריאה להתאסף בירושלים כדי לעשות בה את חג הפסח הוכרזה בכל רחבי הצפון , pKn' אפרים ומנשה ועד זבלוך . רבים לעגו לקריאה , ' אך אנשים מאשר ומנשה ומזבלוך נענו לה ובאו לירושלים . ראויה לציון כאן השמטת אפרים , לב לבה של השומרון . ברם , לאחר מכן מסופר , 'כי מרבית העם רבת מאפרים ומנשה יששכר וזבלוך עשו את הפסח בירושלים , למרות שלא ניטהרו . קיצורו של דבר , תגובת הצפון לקריאה הייתה מעורבת , במקרה הטוב . ביסוד הסיפור מונחת ההנחה , שבמחוזות הצפוניים , והשומרון בכללם , הייתה אוכלוסייה ישראלית גדולה . המניעים לסירובם להצטרף לחזקיהו בחגיגת הפסח ( וכן , יש להוסיף , תוך התעלמות מריבוניהם האשוריים ) נותרים ללא הסבר בספר דברי הימים . ייתכן שמחבר הספר עצמו ייחס את סירובם לסטיות דתיות ; אך הנסיבות ההיסטוריות היו לאמתו של דבר מורכבות יותר . הרי ככלות הכול , מקדשי ה' שבצפון המשיכו להתקיים , והחששות מפני אשור היו מוצדקים , כפי שיתברר בעתיד , לאחר התבוסה הניצחת שהנחילו האשורים לחזקיהו . הדבר הראוי לציון הוא עצם ההזמנה וההיענות החלקית לה . ניסיונו של יאשיהו להזעיק את אנשי הצפון לדגלו , במאה השביעית לפנה"ס , עלה יפה יותר — אם נקבל את דברי הדויטרונומיסט . אמנם אנו עדים להידרדרות מהירה בעוצמת אשור בימיו האחרונים של אשורבניפל ובתקופת חוסר השקט שבאו אחרי תום שלטונו . בספר דברי הימים ב , לד ג-ז , מסופר על תיקוניו הראשונים של יאשיהו במחתות הצפון , פעילות המיוחסת לשנת 12 למולכו , היינו לשנת 628 לפנה"ס , וזמן קצר ביותר לאחר 12 ראו , למשל Hezekiah ' s Reform and the Deuteronomistic Tradition " , HTR . 72 ( 1979 ) , , pp . 232-243 J . Rosenbaum , וההפניות שם , עליהן יש להוסיף את מאמרו של The Kingdom of Judah ; under Josiah ' , ta , 18 ( 1991 ) , pp . 3-71 N . Na ' aman , שרה יפת תיארה את תולדות הוויכוח האקדמי בשאלת מהימנותו של מחבר דברי הימים הקדום : 33 ( 1985 ) , pp . 83-107 S . Japhet , The Historical Reliability of Chronicles : The , Historyof the Problem and its Place in Biblical Research' , . / SO 7 ( למרבה הצער נעלם מעיניה מאמרה של רוזנבאום . ( ראו גם דיונה בתיקוני חזקיהו , Chronicles ( OTL ) , Louisville 1993 , pp . 934-936 s . Japhet , The Books of 13 כוונתנו כמובן לכותב הקורות בן המאה השביעית , וראו 14 Epic , Cambridge 1973 , pp . 274-289 F . M . Cross , Canaanite Myth and Hebrew אין לקרוא ולהבין קטע זה לאור החומר המאוחר יותר שבעזרא נחמיה , שכן לדעתנו החומר המאוחר שייך לעריכה מאוחרת יותר בחיבורו של מחבר דברי הימים . ראו להלן . 15 הכרונולוגיה המדויקת של סוף שלטון אשורבניפל ממשיכה עדיין להעסיק את החוקרים . לדעת ריד , שלטונו הסתיים בהתפטרותו , בשנת 630 לפנה"ס , והוא מת בשנת . 627 וראו The Accession of Shinshairshkum ' , JCS , 23 ( 1970 ) , pp . 1-9 J . Reade ,

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help