sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:47

עמים נכריים לפחוות שומרון . מכל מקום , תיאור חילופי האוכלוסין שבמלכים ב , יז , היה בתקופה מאוחרת יותר מקור לפולמוס יהודי , ולפיו כל השומרונים אינם אלא נכרים שמוצאם מעובדי אלילים , ושעבודת אלוהי ישראל שבידם היא לכל היותר סינקרטיסטית . ברוח זו נהגה אחר כך המסורת היהודית לכנות את כלל השומרונים 'כותים , ' או , ברוח של לגלוג , 'גרי אריות' — בעקבות המסופר עליהם במלכים ב , יז כה-כח . השומרונים מצדם טענו , בדורות מאוחרים יותר , שהם שריד משבטי אפרים ומנשה , וכי הם ישראלים מקוריים , היחידים ששמרו על האמונה הקדומה ועל עבודת אלוהי ישראל הצרופה , ללא החידושים היהודאיים . ברם , אף אחת משתי העמדות היריבות אינה עומדת במבחן הביקורת . יש אמנם טיעונים חזקים ביותר התומכים במסקנה שרוב בני אפרים ומנשה אכן נשארו בארץ ולא הוגלו ממנה , אך יש גם עדות מהימנה לא פחות ( שתובא בהמשך הדברים ) כי דת השומרונים , בגרסתה המוכרת בתקופה הרומית ואילך , אינה שריד של הדת הישראלית העתיקה — בצורתה הטהורה או בצורה סינקרטיסטית — אלא היא בעיקרה גרסה כיתתית של היהדות . תולדות פחוות שומרון עד חורבן ירושלים מהתקופה שבץ נפילת שומרון לבין חורבן ירושלים בשנת 587 לפנה"ס , יש בידינו אך מעט ידיעות השופכות אור על החיים בפחוות האשוריות . כותב הקורות של ספר דברי הימים מביא עדות על תיקוני הדת שערך חזקיהו ( ועל מרידתו באשור , ( המתארת את ניסיונו לקרוא לתושבי כל צפון הארץ לבוא לירושלים לעשות בה את הפסח " . עד לפני זמן לא רב נטו חוקרים רבים להתייחס לתיאור תיקוני חזקיהו בידי מחבר דברי הימים , או לפחות לחלק גדול ממנו , כבלתי מהימן מבחינה היסטורית ; וזאת משום שתיאור זה איננו מופיע בתיאור הדויטרונומיסטי של מלכות חזקיהו שבספר מלכים , וסברו שהוא המצאת המחבר , מעין בבואה של תיקוני יאשיהו . אולם הצטברות הדרגתית של עדויות ארכאולוגיות וספרותיות היסטוריות , הנוגעות למלכויות חזקיהו ויאשיהו , מחייבת לשנות 8 אסרתדון נובר בקטע עברי , בעזרא ד כ,- אשורבנפל ( אסנפר ) ניכר בתעודה ארמית בעזרא ד י . 9 יש לציין כי רובם המכריע של השמות המופיעים בפפירוסי שומרון מהמאה הרביעית לפנה"ס הם שמות של עובדי ה' או שמות שהיו נפוצים בין יהודים . 10 מן האפונימים האשוריים ידועים לנו שמותיהם של נב כת אצר , פחת שומרון בשנת 690 לפנה"ס , נב שר אחש , שהיה פחת שומרון בשנת , 646 וכן את אךד אננ , שהיה פחת מגידו בשנת . 679 ראו ; 2 : 449 , 451 . 455 RLA . לסקירת תולדות התקופה , ראו : F . Dexinger , Der Ursprung der Samaritaner im . the Eighth and Seventh Centuries BCE ' , SBLM , 19 ( 1974 ) , pp . 100-110 Atlanta 1975 , pp . 13-37 ; M . Cogan . imperialism and Religion : Assyria , Judah , and Israel in pp . 67-140 ; R . J . Coggins . Samariums and the Jews : The Originsof Samarilanism Reconsidered , Spiegel der Fruhen Quellen ' , F . Dexinger & R . Pummer ( eds . ) . Die Samarilaner , Darmstadt 1992 . יש לשים לב לעובדה שהפחוות נוהלו בידי מושלים אשוריים . 11 דברי הימים ב , ל א-יא , יח .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help