sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

היא גזירה לאחור טיפוסית מהשם העברי 'שומרון , ' בשינויי סיומת המקום ון העברית — ב ין > ן הארמית . כינוי זה נגזר כמובן משם העיר , היא בירתה של ממלכת הצפון , שנוסדה בידי עמרי במאה התשיעית לפנה"ס . השם 'שומרונים , ' הגזור משם המקום — המשמש כבר במלכים ב , יז כט כציון לתושבי שומרון , מופיע בתרגום היווני בצורה , xmapeitai ומכאן הצורה המקובלת באנגלית . Samaritans לאחר מכן שימש השם 'שומרונים' כינוי לקהילה הדתית שמרכזה היה בשכם ובהר גריזים . חברי קהילה זו , אף שהיו עובדי ה' ( וכינוים כ'כת יהודית' לא יהיה רחוק מהאמת , ( נבדלו מהיהודים שמרכזם הדתי היה בירושלים . מעתק המשמעות מ'תושבי העיר או פחוות שומרון' לציון קהילה דתית מובחנת החיה באזור שומרון , הוליד בעבר מבוכה ובלבול . אוכלוסיית שומרון לאחר חורבן העיר תולדותיה של פחוות שומרון לאחר שנת 722 לפנה"ס הושפעו השפעה מכרעת מן המדיניות האשורית האופיינית — החלפת האוכלוסיות של ממלכות מובסות . מתיאור ההגליה שבמלכים ב , יז משתמע לכאורה שכל אוכלוסיית ממלכת ישראל הוגלתה . ברם , הדעת נותנת שרק בני המעמדות הגבוהים הוגלו . זאת על פי ההקבלה להגליית בני יהודה דורות אחדים אחר כך , ועדותו המפורשת של בעל ספר דברי הימים על נוכחות 'שארית ישראל' בשומרון בימי יאשיהו . כאמור לעיל , באנאליים של סרגון כתוב שהגלה רק 27 , 280 איש מישראל , יש להשוות מספר זה לחישוב הנרמז במלכים ב , טו יט-כ , שממנו עולה כי בצפון היו 60 , 000 גיבורי חיל . מן הכתוב משתמע לכאורה , שהושבת הנכרים בפחוות שומרון נתרחשה בבת אחת , אך לפי האמת נעשה הדבר בשלבים . במלכים ב , יז כד , ל-לא מסופר על קבוצות שונות של גולים , שהובאו מן הערים בבל וכותה שבדרום px בבל , ומן עוא , חמת וספרוים שבסוריה התיכונה . בכתובות סרגון מסופר על הושבתם של בני שבטים ערביים בשומרון בשנת 715 לפנה"ס בקירוב . גם ספר עזרא מעיד שמלכי אשור המאוחרים — אסרחדון ואסנפר = ) אשורבניפל ) — הביאו בני . 1-22 , pis . 1-3 The Coinage of Samaria in the Fourth Century BCE , Jerusalem 1991 , pp . 13-14 . 45 ^ 8 , 83 , nos . בפפירוסים מוצאים אנו דרך קבע את הנוסחה 'בשמרין קריתא זי בשמרין מדינתא' ' ) בשומרון העיר שבשומרון המדינה / הפחווה 4 . ( ' השימוש בציון 'שמרן / ם , ' 'שומרי ( התורה ' ( על ידי כיתות שומרוניות הוא מאוחר ומשני , ואינו אלא אטימולוגיה עממית הנגזרת משם העם ( משני ) בארמית : 5 Samera'in דברי הימים ב , לד ט ; השוו דברי הימים ב , ל א-יב . 6 מלכים ב , יז כד , ל-לא . את 'ספרוים' וזז ספרים ) — הזהה אולי עם 'סברים' שביחזקאל מז טז — לא ניתן לזהות בוודאות . 7 ראו ; Arab 11 , 17 ( p . 7 ) תדמור ( לעיל , הערה , ( 1 עמי . 95 , 78 עדות נוספת להגליית ערבים לסוריה , למען הדיוק לחמת , נמצאת למעשה בשתי כתובות שנתגלו בתימא , ובהן רשימת אלי תימא , הכוללת גם את האל 'אשימא' הנזכר במלכים ב , יו ל כאל שעשו אנשי חמת . מסתבר שבני שבטים ערביים , שהוגלו לחמת , בהתאם לנוהג האשורי , הביאו עמהם את האל 'אשימא . ' ראו : a New f . m . Cross . Aramaic Stele from Toyama' , CBQ , 48 ( 1986 ) , pp . 387-394

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help