sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:34

ישראל אפעל ' השומרונים ' במקורות האשוריים [ א ] עד לפני כארבעים שנה נודעו רוב אזכורי ה'שומרונים' במקורות האשוריים שבידינו מכתובותיהם של תגלת פלאסר השלישי וסרגון , מלכי אשור , ורק מיעוטם — שלושה במספר — נמצאו במכתבים . מאז נוסף מספר ניכר של אזכורים כאלה , בכתובת של אדר נררי השלישי מתל א רמאח ובמכתבים ותעודות מנהל , שנחשפו בשנות החמישים של המאה ה 20 בחפירות כלח ( כיום נימרוד . ( מן התעודות הספרותיות והמנהליות — המכילות תאריכים מפורשים , או שניתן לתארכן על פי תעודות אחרות מן המכלולים הארכאולוגיים שבתוכם נתגלו — מתברר שהשימוש בכינוי 'שומרונים' נמשך בתעודות האשוריות 115 שנה , לפחות . תוספת הנתונים והיכולת לתארכם מאפשרות לנו לבחון את הוראת הכינוי 'שומרונים' במקורות האשוריים ואת המשמעויות ההיסטוריות של השימוש בו . כידוע , במקורות האשוריים מצויים שלושה כינויים לממלכת ישראל , שליטיה ואנשיה : ' ישראל , ' 'בית עמרי' ( Bit Humri ) ו'שומרון . ' הראשון — 'ישראל' — נמצא עד כה רק פעם אחת , בכתובת המונולית של שלמנאסר השלישי ( בהקשר למסע המלחמה שערך בשנת 853 לפנה"ס , ( שבה מוזכר 'אחאב הישראלי . ' הכינוי 'בית עמרי' לא נמצא עד כה מחוץ למקורות האשוריים . הכינוי השלישי , 'שומרון' — הנדיר במקרא ככינוי לממלכת הצפון ( לרוב היא מכונה במקרא 'ישראל' ו'אפרים — ( ' שכיח למדי במקורות האשוריים , כתובות מלכים ומסמכים אפיגרפיים כאחד . מניין שנות מלכותו של עמרי , שמשמו נגזר השם 'בית עמרי , ' מתחיל בשנת 882 לפנה"ס ; אולם ברור שהממלכה לא יכלה להיקרא בשמו קודם שנתבסס שלטונו בשנת * נוסח מתוקן ומעודכן של מאמר שהופיע בספר היובל לחיים תדמור 1 Tadmor , Jerusalem 1991 , pp . 36-45 Assyria ... Studies in Assyrian History and Ancient Near Eastern Historiography Presented to H . M . Cogan & 1 . Eph'al ( eds . ) , A / 7 לפירוט האזכורים שנודעו עד שנת , 1970 ראו : . Neukirchen-Vluyn 1970 , pp . 302-303 S . Parpola , Neo-Assyrian Toponyms . Kevelaer and על אלה יש להוסיף את ABL 1009 2 ראו 3 87-97 S . Page . The Tablets from Tell al-Rimah 1967 : A Preliminary Report' , Iraq , 30 ( 1968 ) , pp . לשימוש בתואר 'מלך שומרון' במלכים א , כא א ; מלכים ב , א ג , יש לבקש סיבות ספרותיות פנימיות בסיפורים המקראיים . אין להסבירו על רקע המציאות הפוליטית הטריטוריאלית , בהנחה שמשתקף בו מעמדה של שומרון לאחר הפיכתה לפחווה ( כפי שסבור אי רופא , ראו The Vineyard ( of Naboth : The Origin and Message of the Story' , VT . 38 | 1988 ] . pp . 89-104 a . Rote ,

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help