sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:32

עזרא נחמיה מביא את קורות קהילת הגולים ומאבקה לחדש את חיי הפולחן בירושלים על פי פירושה של תורת משה . קהילה זו , על פי הודעתה שלה עצמה , התנגדה לכל מגע עם עמי הארצות שנתפסו כמטמאים את זרע הקודש . כך למשל , כוהנים שלא הצליחו להוכיח את ייחוסם , נגאלו מן הכהונה ( עזרא ב סב ;( 'כל הנבדל מטמאת גויי 'pKn הורשה להשתתף בחנוכת המקדש ( עזרא ו כא ;( מנהיגי הקהילה עשו ניסיונות נשנים והולכים כדי להוציא מקרבה את הנשים הנכריות שנישאו לבני הגולה ( עזרא ט-י ; נחמיה י לא : יג כג-כח . ( אין תמה שבקהילה בדלנית כזו לא ימצאו תושבי שומרון מקום , ושהם יכונו בפיה 'צרי יהודה ובנימין' ( עזרא ד א . ( לבעל דברי הימים הייתה השקפה אחרת : אין בודקים את ייחוסו של כל מי ששב לה' בלב שלם ( כפי שנעשה בעזרא ב נט-סג . ( יושבי צפון 0 , 7 pxn ישראלים לכל דבר ( השוו דברי הימים ב , ל כה ; לד לג ;( והוא הדין בגרים שהיו . / 7 x 7 בעל דברי הימים קיבל אותם כשווים במעמד בקהל ישראל ( השוו דברי הימים ב , ל כה . ( מאחורי ההתייחסויות לישראל בספר דברי הימים , כולל נאומו של אביה בהר צמרים ( דברי הימים ב , יג ד-יב , ( אין מסתתרים שומרונים או 'פרוטו שומרונים . ' בעל דברי הימים התעלם ביודעין משאלת הזרים שהובאו לשומרון מפני שהיה מוכן לקבל נכרים כקהל העובדים את אלוהי ישראל . פתיחות זו , לעומת ההתייחסות של עורך / מחבר עזרא נחמיה , ממקמת את בעל דברי הימים בין המתנגדים לבני הגולה , וניתן אפוא לזהות את קהלו כאלה שהיו מוכנים לקבל את יושבי שומרון בקהל ה . ' מן הניתוח הזה של המקורות המקראיים עולות מספר מסקנות : ( 1 ) ממלכת ישראל בכלל והעיר שומרון בפרט לא נתרוקנו מתושביהן הישראלים בידי הכובש האשורי . הפולחן הישראלי התחדש בפחווה האשורית שהתארגנה במקום ; בו בזמן יצר חלק מן האוכלוסייה הישראלית , שנותרה בא , ^ קשר עם המרכז הפולחני בירושלים . ( 2 ) גלים גלים של מתיישבים זרים הגיעו לשומרון במשך מאת שנות השלטון האשורי . ( 3 ) הדת האקלקטית שהתפתחה בשומרון התקיימה כמאה חמישים שנה , עד סוף המאה השישית , ואז עברה מן העולם . מסקנות אלו הן כמובן חלקיות בלבד , ולפני עריכת סיכום של הפרק ההיסטורי 15 סביר להניח שבעל דברי הימים כלל את הזרים שהגיעו לארץ-י & ראל בימי השלטון האשורי בין ' הגרים , ' אך הוא אינו מצטט את מלכים ב , יז כד , ואיננו מתייחס אליהם במיוחד . השוו יפת ( לעיל , הערה , ( 10 עמ' ; 299-286 וכן 190-193 . קק T . WWW , Die ChronikahAuslegunj > , GbUmgen 1972 , 16 כפי שמוצאים viuyn 1973 , pp . 172-173 P . Welten . Geschichte undGeschichtsdarstellung in den Chronikbuchern , Neukirchen- ואחרים . 17 כפי שטוען ( 1962 ) , pp . 281-291 M . Delcor , 'Hinweise auf das samaritanische Schisma im Alten Testament ' , ZAW , 74

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help