sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

ביחידה זו מצויים סימנים רבים , המצביעים על השתייכותה לעריכה המשנה תורתית של ספר מלכים . ביטויים דוגמת 'ערי שומרון' ( פסוקים כד , 1 r השוו מלכים א , יג לב ; כג יט , ( 'שרפים את בניהם באש' ( פסוק לא ; השוו דברים יב לא , ( 'כהני במות' ( פסוק לב ; השוו מלכים א , יב לב ; יג לג , ( 'ויעשו להם מקצותם כהנים' ( פסוק לב ; מלכים א , יב לא ; יג לג , ( מופיעים בהקשרים משנה תורתיים ברורים . יתר על כן . הפרודיה המתארת את הפולחנית השונים שנהגו בשומרון מזכירה את הנאמר על העבודה הסינקרטיסטית בממלכת ישראל לפני נפילתה ( השוו מלכים ב , יז טו-יז . ( המסורת בדבר אריות טורפים באזור בית אל , המתנפלים על מפירי מצוות ה' ( מלכים ב , יז כה-כו , ( מוכרת גם במלכים א , יג יא-לב , בסיפור הנבואי ( ממוצא צפוני ) אשר עובד בידי העורך המשנה תורתי " . ודומה שיש קשר בין ההערכה הביקורתית הנמתחת על דרכיהם הסוטות של יושבי שומרון , המתוארות במלכים ב , יז כר-לג , לבין פעולותיו של המלך יאשיהו , שפלש לתחום ממלכת ישראל לשעבר כדי לטהר אותה . הוא הרס וטימא את הבמה בבית אל , שנבנתה עוד בימי ירבעם בן נבט , ועקר את בתי הבמות בכל ערי שומרון ( מלכים ב , כג טו-כ ;( ושלא ככוהני הבמות בממלכת יהודה — שהורשו להצטרף לסגל המקדש בירושלים ( השוו פסוק ה ) — הוא המית את כוהני הבמות שבשומרון ( פסוק כ . ( הבסיס האידאולוגי לכל אלה הוא משפט החרם בדברים ז , שלפיו כל אתר פולחני בארץ כנען שעבדו בו אלוהים אחרים נדון להשמדה ; והיחידה במלכים ב , יז כד-לג משמשת כעדות וכהצדקה חוקית . רצוי לראות אפוא יחידה זו כפרי עטם של החוגים המשנה תורתיים שערכו את ספר מלכים , והיא הביקורת הראשונה שנמתחה על הפולחן בשומרון , בשלב שקדם לטמיעתן של נורמות פולחן ישראליות אצל תושביה החדשים . ומה בדבר שני הכתובים מימי שיבת ציון והתקופה הפרסית ? מאילו חוגים יצאו התיאורים בעזרא ד ובדברי הימים ב , ל ? כפי שהתברר לאחרונה , ספר עזרא נחמיה וספר דברי הימים הם חיבורים עצמאיים , ולכל ספר גישה היסטוריוגרפית מיוחדת לו . ספר 11 קרבתו של מלכים א , יג למסורות נבואיות צפוניות , המשוקעות בספר מלכים , נדונה בהרחבה אצל The Way of Obedience : I Kings 13 and the Structure of the Deuteronomistic EM . Cross , W . E . Lemke & P . D . Miller ( eds . ) . Magnolia Dei : The Mighty Actsof God — W . E . Lemke , , Essaxs on the Bible and Archaeology in Memoryof G . Ernest Wright , Garden City , NY 1975 . pp . History . 301-325 , esp . pp . 313-316 גם נות מיקס את גרעין הביקורת בחוגים ישראליים , השוו : 12 Kiinige 1 , Neukirchen-Vluyn 1968 , pp . 294-295 M . Noth , את הגישה המוצעת כאן אימץ /// storv . 2 ( 1987 ) . pp . 37-50 B . Oded . II Kings 17 : Between History and Polemic , Jewish 13 ניתוח זה עדיין משאיר תמיהה אחת לא פתורה : מתקבל הרושם כי יאשיהו פעל נגד פולחן שנוסד בימי כינון הממלכה הישראלית בידי ירבעם בן נבט , ומאז ועד ימי יאשיהו , הוא מתנהל כתיקונו ללא התערבות והפרעה מצד גורמים חיצוניים . האם מודה המחבר בעקיפין שישראלים חיו בצפון הארץ גם בתקופת הכיבוש האשורי , שלא כדעתו ה'רשמית' במלכים ב , יז , שכולם יצאו לגלות — ושומרון הועברה לידי זרים י 14 סיכום הדיון על עצמאותם של שני הספרים מובא במבוא לפירושו של H . G . M . Williamson , I and 2 Chronicles , Grand Rapids , MI 1982 . pp . 5-1 1

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help