sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

מרדכי כוגן בשמותיהם , לעומת ההזכרה הסתמית של 'מלך אשור' במלכים ב . יז ; ורשימת ארצות מולדתם של הגולים ' ) ארכוי בבליא שושנכיא דהוא עלמיא ( ' כלל וכלל אינה דומה לזו שבמלכים ב , יז כד , ל-לא . יתר על כן , אין עוררין מצד בני הגולה על הודעת תושבי שומרון 'כי ככם נדרוש לאלהיכם . ' ולמרות דחיית בקשתם להצטרף לבנייה , לא נטען נגדם שהם עובדי אלוהים אחרים — כדוגמת טענת הכתוב במלכים ב , יז נגד הגולים בשומרון י ובכלל , עבודת אלילים איננה גורם למתח בין ירושלים לשכנותיה בימי שיבת ציון וימי עזרא ונחמיה . אפילו בני משפחות כוחניות מכובדות , אשר מתוכן יצאו משרתים במקדש בירושלים , נישאו לבנות שומרון ( השוו נחמיה יג כח . ( מכאן שעזרא ד מבוסס על מידע שונה מזה שבמלכים ב , יז , והוא נתחבר בחוג אחר , וככל הנראה — בזמן אחר . כתוב שלישי , דברי הימים ב , ל , שלכל הדעות נתחבר בתקופה הפרסית המאוחרת , מאפשר להרחיב את החקירה בהבדלי גישה אלו . לפי בעל דברי הימים , המלך חזקיהו הזמין את 'כל ישראל ויהודה [ ... ] לבוא לבית ה' בירושלם לעשות פסח לה' אלהי ישראל . ' הוא פנה במיוחד ליושבי צפון yixn 'בארץ אפרים ומנשה ועד זבלוך ( פסוק י , ( וכך כתב : ' בני ישראל י שובו אל ה' אלהי אברהם יצחק וישראל וישב אל הפלטה הנשארת לכם מכף מלך אשור . ואל תהיו כאבתיכם ובאחיכם אשר מעלו בה ' [ ... ] ' ( פסוקים ו-ז . ( לא כל המוזמנים הגיבו בחיוב ; היו שצחקו ולעגו לרצי המלך ; אך היו גם 'אנשים מאשר ומנשה ומזבלון [ אשר ] נכנעו ויבאו לירושלם' ( פסוק יא ) לחוג את הפסח עם אחיהם מיהודה , כמצוות המלך . בכתוב זה , כמו אחרים בספר דברי הימים , אין הכרה בנוכחותם של גולים זרים בשטח ממלכת ישראל , אפילו אחרי כיבושה בידי האשורים . והנה , אחרי מאה שנים , בימי יאשיהו , נמצאו תורמים לבדק הבית שנעשה בירושלים 'מיד מנשה ואפרים ומכל שארית ישראל' ( דברי הימים ב , לד ט . ( תפיסה זו גרסה שלאורך כל התקופה חיו ישראלים כארץ , ולמרות המעל בה , ' היו מקובלים בקהל ה . ' עמדה מיוחדת זו של בעל דברי הימים , באשר להרכב האוכלוסייה בשומרון לאחר הכיבוש האשורי , מבודדת עוד יותר את מלכים ב , יז וגישתו לגבי התפתחות הפולחן בשומרון ועצם טבעו . אם ספר עזרא נחמיה וספר דברי הימים מייצגים את הקולות שנשמעו בקהילה היהודית הבתר גלותית , האם יש לכרוך עמם את מלכים ב , יז ? ואם לא , האם ניתן להציע רקע מתאים אחר ליחידה שבמלכים ב , יז ? 9 משום כך הסיק ויליאמסון , ובצדק , ש'לא סביר שהעדות להתיישבות מאוחרת [ בשומרון ] תהיה המצאה גמורה' The Composition of Ezra i-vi \ JThS , N . S . 34 ( 1983 ) . p . 26 ; H . G . M . Williamson . וזאת בניגוד לעמדה הביקורתית המוגזמת של המפרשים את עזרא ד ב כ'אנאכרוניזם פולמוסי פרי עטו של העורך . ' כך למשל New York & London 1971 , p . 113 M . Smith . Palestinian Parties and Politics that Shaped the Old Testament . 10 בהבנה זו של עמדתו של בעל ספר דברי הימים דנה שרה יפת בצורה משכנעת , וראו ש' יפת , אמונות ודעות בספר דברי הימים , ירושלים תשל"ז , עמי . 285-278 השוו : H . G . M . Williamson . Israel in SVT , 30 ( 1979 ) . pp . 56-59 Chronicler ' s Attitude toward the North ' . JBL , 96 ( 1977 ) . pp . 59-62 ; idem . 'Chronicles . Ezra and the Bookof Chronicles , Cambrid ge 1977 . pp . 119-131 : R . L . Braun . A Reconsideration of the . Nehemiah : Theology and Literary History

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help