sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:29

שהוחזר מן הגלות בצו מלכותי כדי להורותם 'את משפט אלהי yw , 7 ( פסוק כז . ( בד בבד עם דתם החדשה , המשיכו מתיישבי שומרון לעבוד את אלוהיהם הראשונים שאותם הביאו מארצות מוצאם . רכך , לפי הנמסר כאן , התפתח בבית אל פולחן סינ ק רטיסטי , ישראלי אלילי , שלא היה שונה בהרבה מן הפולחן שהיה נפוץ בצפון הארץ בימי ממלכת ישראל . כתוב שני , עזרא ד א-ה , מתאר את פעולת שבי הגולה כשניגשו לבנות את בית המקדש בראשית התקופה הפרסית . הופיעו לפניהם נציגי הקהילה שבשומרון וביקשו להשתתף בבנייה , כי לדבריהם 'ככם נדרוש לאלהיכם ולא [ קרי : לו ] אנחנו זבחים מימי אסר חדן מלך אשור המעלה אתנו פה' ( פסוק ב . ( אך הם נדחו ללא הסבר , ומשום כך היו למתנגדי חידוש המקדש למשך שנים רבות . אליבא דרוב החוקרים , שני הכתובים ( מלכים ב , יז כד-לג ועזרא ד א-ה ) משלימים זה את זה . 'יש מקום לסבור שהוא [ מלכים ב , יז ] תוספת בתר גלותית לספר מלכים , המשקפת את המרירות הגוברת של זמנים מאוחרים' -, מסורת זו אינה 'אלא כתב פולמוס שנערך בתקופת שיבת ציון , ובעצם הימים ההם שולב בספר מלכים , כדי לספק לשבי הגולה עילת 'דה יורה' לדחייה 'דה פקטר כלפי תושבי . 'pxn אך למרות ההסכמה הרווחת בין החוקרים לקריאה זו של עזרא ד , אין כל חובה לפרשו כתלוי במלכים ב , יז או כמשלים אותו . נהפוך הוא . יש סיבות טובות המצביעות על אי תלותם של שני הכתובים זה בזה . רק בתיאור הקצר בעזרא ד א-ה ובמבוא למכתבו של רחום בעזרא ד ט מוזכרים שני מלכי אשור , אסרחדן ואסנפר ( הוא אשורבניפל ) 5 לזיהוי האלים השונים , ראו : Tartak ' , Dictionaryof Deities ; Sukkoth-Benoth Nibhaz ' . op . cit ., cols . 1172-1174 and Demons in the Bible , Leiden 1995 , cols . 195-197 , 1553-1556 ; 1584-1586 ; A . Livingston . M . Cogan , 'Ashima '; 'Nergai ' , op . cit ., cols , 1170-1172 ; A . R . Millard , 6 הכתובות ההיסטוריות של אסדדודון איק מזכירות הבאת גולים לשומרון , אם כי ידוע שנלחם רבות במערב . הגליה כזאת התרחשה אולי במהלך המסע למצרים בשנת 671 לפנה"ס , כאשר כמה מדינות וסאליות , ששיתפו פעולה עם המורד המצרי תרהקה , נענשו ; השוו לטקסט השבור d . d . Luckenbiii , Ancient Recordsof Assyria and Babylonia , II . Chicago 1927 , par . 584-585 רמז נוסף לפעולת אסרחדון Vs-w-pxa נמצא אולי בישעיה ז ח , הקובע שיבעוד ששים וחמש שנה יחת אפרים מעם . ' אם נחשב את התאריך מימי המלחמה הסורית האפרימית נגר יהודה 735 ) לפנה"ס בקירוב , ( נגיע לימי מסעות אסרחדון במערב . ראו סקירת החישובים במקורות קדומים אצל שד"ל , ספר ישעיה , פדובה , 1867 לפסוק זה ; וכן י , 0 . Kaiser , Das Buch des Propheten Jesaja : Kapitel 1-12 , Gottingen 1981- שם . ( eds . ) , Israel ' s Prophetic Heritage : Essays in Honorof J . Muilenburg . New York & London 1962 . H . H . Rowley . 'The Samaritan Schism in Legend and History ' , B . W . Anderson & W . Harrleson 7 p . 212 8 ש' טלמון , 'מסורות במקרא על ראשית תולדות השומרונים , ' י' אבירם ( עורך ps , ( שומרון , הכינוס הארצי השלושים לידיעת הארץ , ירושלים תשל"ד , עמ' Polemics and Apology ; 72 ; Literature : Composition and Redactionof the Biblical Text , Berkeley 1981 , p . 67 in Biblical Historiography — 2 Kings 17 : 24-41 ' , R . E . Friedman ( ed . ) , The Creationof Sacred Sh . Talmon , ד , שוו גם ; Wiirthwein , Die Bucher der Konige , l . Kdn lT — 2 . Kon 25 , Gottingen 1 984 , pp . 402 ^ 03 E . מזווית אחרת ראו נ' נאמן , 'שכם וירושלים בימי גלות ככל ושיבת ציון , ' ציון , נח ( תשנ"ג , ( עמ' . 31-26

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help