sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:28

מרדכי כוגן הפולמוס המקראי הקדום נגד תושבי שומרון מרביתם של הדיונים במוצא השומרונים פותחים בניתוח סיפורם של גרי האריות , אותם זרים שהביא מלך אשור ליישב את שומרון לאחר כיבושה ( מלכים ב , יז כד-לג ;( ובדרך כלל , מסקנות ניתוח זה מיושמות בפירוש כתובים אחרים מתקופות אחרות , המזכירים את תושבי שומרון ( כגון עזרא ד . ( אך כפי שנטען בהמשך , תיאורי המקרא השונים על הפולחן , שנהג אצל תושבי שומרון הראשונים , אינם אחידים , ומאחורי כל תיאור עומדת גישה נפרדת לשאלה המרכזית : האם להתיר לשומרונים לבוא בקהל ישראל . היחידה המקראית הבסיסית האמורה ( מלכים ב , יז כד-לג ) היא פרי עטו של עורך ספר מלכים , ומשקפת את עמדת האסכולה המשנה תורתית . מבחינתו , כל ישראל גלו מן ? pan בשל חטאתם , ובשטחים שהתפנו , נושבו אנשים 'מבבל ומכותא ומעוא ומחמת וספרוים' אשר ירשו את מקומם של גולי ישראל ( פסוק כד . ( מתיישבים חדשים אלו אימצו את פולחן אלוהי ישראל לאחר מכת האריות שפרצה בהם . פולחן זה למדו מפי כוהן ישראלי , 1 היחידה מלכים ב , יז לד-מ היא סעיף נפרד , שאינו קשור בקודמו ; נושאו המשך חטאתם של בני ישראל השרויים בגלות , ואץ לו עניין בתושבי שומרון החדשים . ראו דבריי המפורטים JBL , 97 ( 1978 ) . pp . 40-44 m . Cogan , . . 'Israel in Exile — The View of a Josianic Historian אשל מקבל את ההפרדה בין יז כד-לג ולד-מ לבין ההמשך , יז לד-מ , אך הוא מזהה את ישראל ביחידה השנייה כעם ישראל שנשאר בארץ תחת השלטון האשורי — וראו ח' אשל , 'השומרונים בתקופות הפרסית וההלניסטית : התהוותה של עדה דתית , ' חיבור לשם קבלת התואר דוקטור לפילוסופיה של האוניברסיטה העברית בירושלים , תשנ '' ד , עמ' . 57-6 2 ננסה כאן להבחין בין השומרונים שנפרדו מן הקהילה היהודית בירושלים מאוחר יותר , בימי בית שני ( ככל הנראה בימי בית חשמונאי ;( כך , Samaritan Sect , Cambridge . ma 1968 J . D . Purvis , The Samaritan Pentateuch and the Originof the לבין המתיישבים שהובאו למקום כמהלך התקופה האשורית . הבחנה זו קלה יותר בלועזית , שנוהגים בה שני שמות : = Samaritans שומרונים , = Samarians" ! תושבי שומרון . 3 הכתוב מדבר ב'מלך אשור' אשר יזם את העברתם לשומרון , מבלי לציין את שמו . מתעודות אשוריות נלמד ששלמנאסר ( החמישי ) הנזכר במלכים ב , יז ג , למרות שכבש את שומרון , לא הספיק להגלות את ישראל ( פסוק ו ) לפני מותו ; סרגון השני , יורשו תופס השלטון , הוא שהעביר גולים לשומרון מרחבי האימפריה לאחר שכבש אותה בשנית . לדיון מפורט בסוגיה זו , ראו H . Tadmor , The Campaigns of . Sargon II of Assur : A Chronological-Historical Study ' , JCS . 12 ( 1958 ) , pp . 33-40 גם לדעת נאמן , המערער על חלקו של שלמנאסר בנפילת העיר , היה זה סרגון שהכניע את שומרון ואכלסה בזרים , וראו ( 1990 ) . pp . 206-225 N . Na ' aman , 'The Historical Background to the Conquest of Samaria ( 720 BC )\ Biblica , 71 4 לזיהוי ערים אלו , ראו סיכום דיון אצל 1988 , pp . 211-212 M . Cogan & H . Tadmor , 11 Kings ( AB ) , Garden City , NY

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help