sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:26

המבקשים להצטרף אליהם כשארית בני אפרים היושבים בצפון אר - ^ ישראל . אכן , יש גרעין של אמת בטענתם כי הם עובדים את אלוהי ישראל וזובחים לו זבחים . מסורות במקרא מספרות על 'אנשים מאשר ומנשה ומזבלוך ( דברי הימים ב , ל יא , ( אשר בימי חזקיהו הכירו בבית המקדש בירושלים כמרכז האומה , ועל 'אנשים משכם משלו ומשמרוך שלא ידעו על רצח גדליהו בן אחיקם ( מלכים ב , כה כה ; ירמיה מא א-ג ) ובאו ליהודה 'ומנחה ולבונה בידם להביא בית ה" ( ירמיה מא ה . ( מכאן אתה למד כי היו חוגים באפרים שהודו במעמד המיוחד של בית המקדש בירושלים , ונהגו להקריב בו קרבנות . מסתבר כי חלק של שבי הגולה נטו לשתף את הפונים בבניין בית המקדש ולצרפם לקהילה המתחדשת , בין משום הקשר של מקצת אנשי הצפון עם מקדש ירושלים , בין משום שיקולים של יתרונות מדיניים וכלכליים . סביר להניח שבראש התומכים בקבלתם היו כוהנים , שהיה להם עניין ברור בהגדלת מספר הדבקים בבית המקדש העומד להיבנות , שיקריבו בו קרבנות ויביאו מתנות קודש ( חגי ב י-יד . ( בעל הפרשה בעזרא ד א-ג התנגד למגמה זו . הוא פסל את 'צרי יהודה ובנימין' שפנו לזרובבל וראשי השבים על ידי ששם בפיהם מילים , החושפות בעליל את מוצאם הלא ישראלי , כלומר את היותם צאצאי ' הגויים' שיישבו האשורים בשומרון לאחר כיבוש ; pxn שהרי כך הם פוסלים עצמם במומם . הודעתם כביכול , 'ולו אנחנו זבחים מימי אסר חדן מלך אשור המעלה אתנו פה' ( עזרא ד ב , ( היא ראיה לסתור , שהרי בכך הודו במפורש שלא מבני ישראל הם — כי אם צאצאי העמים הזרים שהוגלו לשומרון בימי אסרחדון מלך אשור . אך יש בדברים אלה משום היגיון ותכלית כשהם באים מעטו של מחבר , שבדומה לחגי הנביא ( ב י-יד , ( ובדומה לשבי הגולה התומכים בדעתו , תובע לדחות את ניסיונות ההתקרבות של תושביה ' הטמאים' של צפון px w . VN ההתנגדות של בעל עזרא ד א-ה לשיתוף של 'צרי יהודה ובנימין' בבניין הבית , שיש בה משום הסתמכות מובלעת על התיאור ה'היסטורי' כביכול שבמלכים ב , יז , מהדהדת מן השאלה בענייני טומאה וטהרה ששאל חגי הנביא מן הכוהנים . שאלה זו אינה אלא משל , המכוון כנגד אותם יושבי ארץ-ישראל שאמונתם לא נצרפה בכור הגלות : 'כן העם הזה וכן הגוי הזה [ ... ] וכן כל מעשה ידיהם ואשר יקריבו שם טמא הוא' ( חגי כ ראו 4 Q 372 , 1 : A Text about Joseph' , RQ , XIV ( 1990 ) , pp . 349-376 ( 1 . 14 ) . E . Schuller . יש בכך משום עדות נוספת לרצון בני עדת היחד לזהות עצמם בראשוני השבים מן הגלות , ראו לעניין זה מה שכתבתי במאמרי 'בין מקרא ובין משנה . העולם של קומראן מבפנים , ' מ' ברושי , ש' טלמון , ש' יפת וד' שוורץ ( עורכים , ( מגילות מדבר יהודה : ארבעים שנות מחקר , ירושלים תשנ 'ב , עמ' . 48-20 85 מונטגומרי ( לעיל , הערה , ( 23 עמ' 374 אחז בדעה , שהכוהן ששב לבית אל ( מלכים ב , יז כו-כח < למעשה 'תיקן את דתם של בני ארצו' ( ולא את דת הנוכרים שיושבו שם , ( וכי 'קבוצתו זכתה לתמיכה אוהדת של חזקיהו . ' אולם פירוש זה איננו מתקבל על הדעת . חזקיהו יצא לאחד מחדש את שארית אפרים עם ממלכת יהודה , ולעשות את בית המקדש בירושלים למרכזם הפולחני המשותף והיחיד . בדרך זו ביקש להשיב על כנה את האחדות ששררה קודם פילוג הממלכה בימי ירבעם בן נבט . ראו טלמון ( לעיל , הערה , ( 41 עמ' . 128-123 86 לעניין זה ראו ש' טלמון , 'על ראשית תולדות השומרונים ו מסותת במקרא , ' י' אבירם ( הביא לדפוס , ( ארץ שומרון : הכינוס הארצי השלושים לידיעת הארץ , ירושלים תשל"ד , עמ' . 33-23

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help