sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

ושל החזרה המגשרת כאחד מן התיאור המקביל של מעשה רחבעם-שישק במלכים א , יד כה-כח . בפרק יז בספר מלכים ב משתקף למעשה אחד השלבים המאוחרים יותר בתהליכי העריכה של הספר . מחבר פרשה זו , שלפי המשוער חי ופעל בתקופת שיבת ציון , כאמור , יוצא למנוע את השילוב בקהילתו של קבוצות אוכלוסייה מקומיות שלא התנסו בחוויית הגלות , שמכוחה היטהרה מן היסוד התפיסה של עבודת ה' אלוהי ישראל בקרב השבים . קהילות השבים מבני יהודה ובנימין קיבלו על עצמן 'באלה ובשבועה ללכת בתורת האלהים אשר נתנה ביד משה עבד האלהים ולשמור ולעשות את כל מצות ה' אדנינו ומשפטיו וחקיר ( נחמיה י ל . ( לעומתם , מחבר מלכים ב , יז מציג את תושבי צפון ישראל כמי שעדיין נוהים אחרי עבודת ה' המהולה בעבודת אלילים , שנהגה באפרים ונפסלה על ידי הנביאים . הגויים שיושבו על ידי האשורים בשומרון הוסיפו עוון על פשע . בתחילה ביקשו צאצאיהם להצטרף אל קהילת שבי הגולה בבניית המקדש בירושלים , בהכריזם שהם דבקים בה , ' 'כי ככם נדרש לאלהיכם ולא ( קרי : ולו ) אנחנו זבחים' ( עזרא ד א-ב . ( אולם המחבר של חטיבת הטקסט הפרשני במלכים ב , יז ז-כג ו יז כד-מא , דוחה את טענתם לחלוטין , וקובע כי 'עד היום הזה [ ... ] אינם יראים את יהוה' ואינם עשים כחקתיו ובמשפטיו וכתורה וכמצוה אשר צוה יהוה' את בני יעקב' ( יז לד ) [ ... ] 'כאשר עשו אבתם הם עשים עד היום הזה' ( יז מא . ( בשני הכתובים , מלכים ב , יז לד ונחמיה י ל , משמשים דפוסי לשון שהם אמנם דויטרונומיסטיים נוסחאיים , אולם דומה כי יש משום מחשבה תחילה בבחירה בניסוחים כה דומים . יש לתת את הדעת על כך שבעזרא ד א-ב לא כונו הפונים אל זרובבל וראשי השבים באחד הכינויים הכוללים כ'עם / pxn 'עמי / pxn 'עממי הארץ' או 'עמי הארצות , ' ולא 'גויי הארץ' ( עזרא ו כא , ( הרווחים בספרי עזרא ונחמיה , אלא במונח המצמצם והמייחד 'צרי יהודה ובנימין . ' ממה שמחברי הספרים ההם מקפידים לזהות את חברי קהילתם כבני יהודה ובנימין 'ועמהם מבני שבט לוי , ' מתבקש הדבר שנזהה את 77 ראו ברלין ( לעיל , הערה , ( 19 עמ' 78 . 126 עזרא א ה ; ב א-ע = נחמיה ל ו-עב ; עזרא ד א , י ט , נחמיה יא ד-לו ; יב לא-לד , וכיוצא ביה . 79 נוסח המסורה 'כחקתם וכמשפטם' השתבש מחמת טעות סופר , שקרא 'יו' כמ"ם סופית . כיוצא בזה תמצא בשמואל א , כא יד : 'ויתהלל בידם ; ' תרגום השבעים : = ev xaic ; xtpcriv av wv בידיו . אפשר כי ביחזקאל כה ט : 'מהער ( י ) ם מעריו , ' השתמר כפל גרסה . ראו לעניין זה : F . Delitzsch , Lese und " \ ; Schreibfehler im Allen Testament , Berlin & Leipzig 1920 , pp . 120-121 ויס , 'שלובי אותיות במקרא , ' מחקרי מקרא — בחינות נוסח ולשון , ירושלים תשמ"א , עמ' 80 . 19-3 השוו : דברים ח יא ; יא א ; כו יז ; ל טז ; מלכים א , ב ג ; ח נח , ועוד . 81 עזרא ג ג ; ד ד ; ט א , ב , יא ; י ב , יא ; נחמיה ט כד , ל ; י כט , לא , לב . הניב 'עמי התעבות' ( עזרא ט יד ) הוא בבחינת לשון קצר של 'עמי הארצות בתועבתיהם' ( שם . ט יא 82 . ( עזרא בא ; הא ; ויד ; טט ; יז ; נחמיה א ב ; ה א ; ז ו ; יג כג . 83 עזרא א ה ; י ט ; נחמיה יא ד-ט , לא-לה ; יב לא-לד . 84 עזרא ב לו-מב ; נחמיה ז לט-מה , ועוד . שמות אותם שבטים באים בסדר הפוך בפתיחת מגילת מלחמת בני אור בבני חושך ( א , ( 2 מקומראן ( ראו י' ידי , / מגילת מלחמת בני אור בבני חושך ממגילות מדבר יהודה , ירושלים תשט"ז , עמ' , ( 255-254 וכן בקטע חיבור מקומראן הקשור ביוסף ,

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help