sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

( terminus a quo ) של פולמוס זה . ' כוגן סבור 'המצב בא ^ יהודה בתקופה שלפני הגלות , ובפרט בימי מלכות יאשיהו , יכול לשמש רקע מתאים למיקוד תשומת הלב [ של סופר מקראי , ש"ט ] בממלכת ישראל ובתושביה , מן העבר ובהווה . ' אין במלכים ב , יז אחיזה לטענה זו , ולא להשערתו כי כותב הפרק יוצא חוצץ נגד 'גולי ישראל שהתמידו בעבודה זרה , ומשום כך איבדו את זכותם לנחלת אבותיהם , ' וכי עצם 'הגלייתם מוכיחה שנידחו' על ידי אלוהי ישראל . היסוד של פירוש זה של מלכים ב , יז הוא במה שמייחסים את נימת הפולמוס לעורך דויטרונומיסטי , וקובעים את זמן כתיבתו לימי יאשיהו . לדעתי הוכנס פרק יז לספר מלכים בפרק זמן מאוחר יותר בהיסטוריה של עם ישראל , כלומר אחרי שיבת ציון . הנימה האנטי אפרימית המופגנת , וכן כמה וכמה ייחודי לשון וסגנון , נותנים מקום לסברה כי המחבר עצמו היה משבי ציק , וכי היה מקורב ביותר למחבר / עורך ספר עזרא ( ראה להלן , ( או לבעל דברי הימים , ק רבה הניכרת אף בכמה וכמה דמיונות מובהקים של לשון , סגנון ומבנה ספרותי . כך למשל אפשר להבחין ביחידה מלכים ב , יז א-ו בדוגמה נוספת של 'חזרה מגשרת : ' הלשון 'ויעל מלך אשור' ( יז ה ) חוזר על 'עליו עלה שלמנאסר מלך אשור' ( יז ג . ( חזרה זו מוכיחה כי את האזכור של הקשר שקשר יאשיהו עם מלך מצרים ושל סירובו להעלות מס למלך אשור , שבגללו נאסר על ידיו ( יז ד , ( שיבץ המסדר כהוספה משנית במסגרת טקסט מקורי קצר יותר . והלוא אותה קונסטרוקציה עריכתית ואותם לשונות באים גם בספר דברי הימים בתיאור מלחמת שישק מלך מצרים ברחבעם מלך יהודה . עליו אומר הכתוב כי 'עזב את תורת יהוה' ( שם , שם , ( וכי בני עמו 'מעלו בה" ( דברי הימים ב , יב ב והוא כמעשה הושע מלך שומרון שעשה את הרע בעיני יהוה' ( מלכים ב , יז ב . ( הפתיחה של התיאור שתיאר בעל דברי הימים את פרשת רחבעם ושישק , 'ויהי בשנה החמישית למלך רחבעם עלה שישק מלך מצרים על ירושלם' ( דברי הימים ב , יב ב חוזרת שם בפסוק ט , 'ויעל שישק מלך מצרים על ירושלם , ' בדיוק כשם שהכתוב 'ויעל מלך אשור בכל 'pKn ( מלכים ב , יז ה ) משמש כחזרה מגשרת לנאמר בפסוק יז ג : 'עליו עלה שלמנאסר מלך אשור . ' וכשם שהחזרה המגשרת במלכים ב , יז מלמדת כי פסוק יז ד הוא בבחינת הוספה , כך מעידה החזרה המגשרת בדברי הימים , כי הסיפור הנבואי בדבר שמעיה הנביא ( יב ה-ח ) שורבב כתוספת לתוך הטקסט המקורי . השערה זו מוכחת על ידי ההיעדר של ההוספה הנבואית Israel in Exile : The View of a Josianic Historian ' , JBL , 97 ( 1978 ) , pp . 40-44 73 . M . Cogan , וראו את מאמרו בכרך זה . 74 הרד"ק ( ראה פירושו על אתר ולמלכים ב , כג יט ) ואברבנאל ( פירושו למלכים ב , כג יח ) קדמו לכוגן בהבנה זו של הרקע ההיסטורי של מלכים ב , יז . 75 לעניין ההבחנה בין המחבר / העורך של עזרא נחמיה ובעל דברי הימים , ראו : 330-371 ; S . Talmon , 'Ezra and Nehemia' , IDBSup ( 1976 ) , pp . 317-318 Common Authorship of Chronicles and Ezra-Nehemia Investigated Anew' , VT , 18 ( 1968 ) , pp . s . Japhet , 'The Supposed 76 השוו מלכים ב , יח ט : 'היא השנה השביעית להושע בן אלה מלך ישראל עלה שלמנאסר מלך אשור על שמרון . '

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help