sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

בו במיוחד בתיאורים של פולחן אלילי , או על ידי הפועל 'פלח , ' הנרדף לו . וכך פירש אל נכון רד"ק . בביאורו של הלשונות 'אשר עשו השמרנים' ( יז כט ) ו'ויהיו עשים להם בבית הבמות' ( יז לב , ( נקט אותו פועל ממש : 'זה ישראל שהיו בשמרון ובאותם בתי הבמות שעשו הם , הניחו אלו הגוים אלהיהם' ( יז כט , ( ו'הכהנים היו עושים להם עבודתם וקרבנותיהם בבמות' ( יז לב . ( לעומת זאת , ברשימת פולחני הגויים , פירש את הפועל 'עשה' על ידי 'עבד , ' במובן של 'פלח לאלילים : ' 'כן היה שם ע"ג שהיו עובדים בארצם . ' השימוש בפועל 'עשה' במלכים ב , יז כט , ל-לא שונה מאוד משימושו בנוסחאות המקרא המתארות את מלאכת העשייה של פסלי אלים . ההבדל בולט במיוחד כשבאים להשוות את הכתובים הנדונים כאן עם המסורות המדברות בעשיית עגל הזהב , שבדמותו עיצב ירבעם בן נבט את העגל או את העגלים שהקים בבית אל ( ובדן . ( בכל הכתובים הללו יוצא הפועל 'עשה' על מושא ישיר — שמות העצם 'עגל מסכה' ו'עגלי זהב' או , על דרך הפירוק של 'שנים שהם אחד , ' 'עגל' או 'מסכה . ' דומה כי השימוש המיוחד בפועל 'עשה' בפסוקים יז כט , ל-לב הוא ייחוד לשוני צפוני , המשקף אולי אב טיפוס אכדי . השדה הסמנטי של epesu דומה לזה של 'עשה . ' בצירוף עם pan או עם ana ועם השם הפרטי של אל או עם השם הכולל , Hani 'אלים epesu , ' עשוי לציין 'עריכת טקס' או 'מעשה פולחן . ' בהקשר זה יש להזכיר בייחוד את הניב palah Hi שבמנסרת כורסבד . הזיקה המשוערת של 'עשה' בפסוקים יז כט , ל-לב epesu - ? האכדי נותנת מקום להשערה , כי ה'כרוניקה האפרימית' המשוחזרת אכן מיוסדת על מקור אשורי . לפיכך 58 ראו 59 New York 1903 , pp . 1034-1035 M . Jastrow , A Dictionary of Talmud Babli , Yerushalmi , Midrashic Literature and Targumim , נראה כי מבין החוקרים בני ימינו , ב '' א לוין בלבד הבץ אל נכון את משמעות הכתוב : 'שם ( מלכים ב , יז ל ) מסופר על אנשי כותה שהושיבם סרגון בי מלך אשור בערי שומרון . שעשו את נרגל , היינו שפלחו לו' ' ) נרגל , ' אנציקלופדיה מקראית , ה , טור 60 . ( 924 בתיאור תיקוני ירבעם בן נבט , 'עשה' משמש לציון העשייה / הבנייה של 'בית הבמות' ( מלכים א , יב לא ) ושל מזבחו ( יב לג , ( של מינוי הכוהנים 'מקצות העם' ( יב לא , לב ; יג לג , < ושל קיום חג הסוכות בט"ו לחודש השמיני , במקום בחודש השביעי — בתאריך שנהג ביהודה ( יב לב , לג 61 . ( שמות לב ד , ח ; דברים ט טז ; נחמיה ט יח . 62 מלכים א , יב כח ; השוו מלכים ב , י כט ; דברי הימים ב , יג ח . סביר להניח כי במעשה פסל מיכה ומסע בני דן ( שופטים יז-יח ) מכוונים הלשונות 'פסל ומסכה' ( שופטים יז ד ; יח יד , יז , יח ) או 'פסל' ( יח כ , ל , לא , ( כנגד פסל בדמות עגל הזהב או בדומה לו . 63 שמות לב יט , כד , לה ; דברים ט כא ; מלכים א , יב לב ; הושע ח ה . 64 דברים ט יב ; הושע יג ב . השוו תהלים קו יט ; וכן שמות לד יז ; ויקרא יט ד . 65 אפשר כי באותו שימוש ייחודי בא 'עשה' גם בירמיה ג טז , ליד 'זכר' ו'פקד , ' במשמע של תפילה ועבודת קודש . 66 ראו . ( CAD , 229 ) ' epesu , 2 F 3 ' חברי , פרופ' ח' תדמור , עמד באופן בלתי תלוי על התואם של epesu בהוראה זו עם השימוש הלא רגיל ב'עשה' במלכים ב , יז . אין להוציא מכלל אפשרות כי בעניין זה נועד לשפה הארמית תפקיד מתווך . 67 ראו לעיל .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help