sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:19

הריבוי 'בתי במות' ( מלכים א , יג לב ; מלכים ב , כג יט ) התייחס במקורו לשני המקדשים התאומים בבית אל ובדן ( יב כט-ל , ( אשר שימשו כ ^ וח ^ ש ^^^ ס בגבולה הדרומי והצפוני של ממלכת אפרים . המבנה הפולחני המרשים שחשף א' בירן בדן , מעיד על החשיבות הרבה שיוחסה למקום . מקדש רב ממדים כמו זה לא היה בשאר הבמות הרבות שהוקמו בממלכת אפרים או ביהודה . המקדש בדן היה תאומו של המקדש המלכותי בבית אל , וכמוהו נחשב 'מקדש מלך ובית ממלכה . ' אולם בכל אזכוריו האחרים של הריבוי 'בתי במות , ' לשון זה משקף את מגמת המחברים והעורכים היהודאים לערער על מעמדו המיוחד של , Reichsheiiigtunrn המקדש הראשי של ממלכת אפרים שבבית אל , ולהורידו למעמד של במה בין במות . יש בכך עיוות מגמתי של התפיסה האפרימית את מעמדו הייחודי של המקדש בבית אל , שלה שורשים עמוקים במסורת המקרא קודם זמנו של ירבעם בן נבט . המעמד המיוחס של בית אל משתקף גם בהערת עורך אחרת . 'ויעשו להם מקצותם כהני במות ויהיו עשים להם בבית הבמות' ( יז לב . ( הערה זו היא ציטוט כמעט מילולי של דברים מפורשים , הנמצאים בתיאור הצעדים שנקט ירבעם בן נבט כדי לבסס את מרידתו בבית דוד ובמקדש בירושלים : 'ויעש את בית במות ויעש כהנים מקצות העם' ( מלכים א , יב לא ; והשוו שם , יב לב ; יג לג . ( לאור הניתוח שלעיל מתבקשת המסקנה , כי ההתייחסויות לפולחן העגל באפרים , הבאות ללמדנו כי רבו בתי במות בממלכת שומרון קודם נפילתה בידי האשורים וגם אחריה , משקפות מגמה מובהקת של עורכים מבני יהודה . לפיכך יש לנו לומר כי הרמיזה המגמתית ב יז כט אינה אלא הוספה משנית , ששובצה בדברי דין וחשבון היסטורי . דין וחשבון זה , במקורו , תיאר באופן עובדתי את קליטת המתיישבים הזרים ופולחניהם בתחומי ממלכת אפרים לשעבר . כאמור , הנוסח המקורי של הכתוב יז כד-לא היה כדלהלן : 44 ראו ש' ייבץ , 'דן , ' אנציקלופדיה מקראית , ב , טורים , 683-678 בפרט טור 45 . 683 ראו אי בירן , דן — שנות חפירות בתל דן , ירושלים תשנ"ב . 46 בממלכת אפרים : מלכים ב , יז ט ; יחזקאל ו ו ; הושע י ח ; עמוס ז ט ; מיכה ה ט-יד ; דברי הימים ב , לד , ו-ז וכיוצא בזה ; ביהודה : מלכים א , טו יד ; ירמיה ב כח ; יא יג ; יחזקאל טז טז ; דברי הימים ב , יד א-ד ; כא יא . 'גם הוא [ יהורם ] עשה במות בהרי יהודה ; ' בתרגום השבעים : 47 . ev noteoiv 10-0501 עמוס ז יג ; השוו מלכים א , ג ד ויהושע י ב . מעניי ן לציין , כי ב' מזר הסב תואר כבוד זה של מקדש בית אל ( ודן ) על מקדש ירושלים , כדי להבליט את מעמדו המיוחד ביהודה . ב' מזר , 'ירושלים י מקדש מלך ובית ממלכה , ' הכינוס הארצי השנים עשר לידיעת הארץ , ירושלים תשי"ז , עמ' . 32-25 הנביא עמוס כרך צמד מקדשים זה יחד בניב 'במות ישחק ומקדשי ישראל' ( עמוס ז ט ; השוו ישעיה טז יב 48 . ( נטייה זו מתגלה בבירור בהימנעות מן השימוש במונח 'בית במותי בתיאור הריסת הבמה שבבית אל בימי יאשיהו : 'וגם את המזבח אשר בבית אל הבמה עשה ירבעם בן נבט אשר החטיא את ישראל גם את המזבח ההוא ואת הבמה נתץ' ( מלכים ב , כג ' 01 השוו מלכים א , יב לא-לג . ( למעמד המיוחד של 'הבמה' בבית אל לפני ימי המלוכה מרמז שמואל א , י ג-ה , ובשלהי בית ראשון או בראשית בית שני — יחזקאל כ כט . 49 בראשית יב ו ואילך , יג א-ד ; כח י-כב ; לה א-טו ; שופטים כ יז-כח , ועוד . 50 בדבר משמעות המונח 'מקצות ( ם ' ( כ'הטובים ( שבעם , ' ( ראו טלמון ( לעיל , הערה , ( 41 עמ' . 118-115

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help