sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

אך למעשה אינה אלא עבודת אלילים . ועד היום הזה , כלומר גם בימי המסדר של ספר מלכים , צאצאי המתיישבים הנוכריים ממשיכים להחזיק בה . 'ויהיו הגוים האלה יראים את יהוה ואת פסיליהם היו עבדים גם בניהם ובני בניהם כאשר עשו אבתם הם עשים עד היום הזה' ( יז מא , והשוו יז לב-לד הטענה בדבר עירוב פולחן ודת יש לה על מה שתסמוך , שהרי תהליכים מעין זה פועלים לעתים קרובות בשעת המפגש בין בני עמים שונים . בתולדות ישראל אירע מיזוג םינקרטיסטי של פולחנים מעין זה לאחר כיבוש : / yjj ps בני ישראל יסדו מקדשים באתרי פולחן כנעניים , ומנהגי דת אליליים חדרו לאמונת הייחוד שלהם והשאירו עקבות בלתי נמחים בספרות המקרא . כמו אז כן לאחר נפילת שומרון , הייתה יד המהגרים שזה מקרוב באו על העליונה במישור הפוליטי . אולם באותה עת חלחלו מנהגי פולחן וערכי תרבות של האוכלוסייה המקומית עמוק לתוך אמונת הכובשים ומנהגיהם , וטשטשו ואף מחקו את ייחודם המקורי . ברם עניין זה איננו תופס בסוגיה הנדונה כאן . שהרי האמור ב יז כט ככל הנראה איננו חלק אינטגרלי של המסמך האפרימי המקורי , אלא הערת עורך . מבחינת תוכנו הוא סותר את הקביעה המופיעה מיד אחריו , שהתושבים החדשים הנהיגו את פולחניהם שלהם , 'גוי גוי בעריהם אשר הם ישכים שם . ' פירושו של דבר , שהגויים הקימו מקדשים שונים בערי מושבם החדשות , והעתיקו אליהן את הפולחנים שנהגו בהם בארץ מולדתם . לעומת זאת הציון 'בית הבמות אשר עשו השמרנים' ( יז כט ) מתייחס ללא ספק למתחם המקודש שיסד ירבעם בן נבט בבית אל . 'בית במות' זה היה בעיני בני אפרים בבחינת ' מקדש מלך' ו'בית ממלכה' ( עמוס ז יג , ( השווה ביוקרתו למקדש המלכותי בירושלים בעיני בני ממלכת יהודה . בתיאור המקורי של תיקוני הפולחן של ירבעם ( מלכים א , יב לא-לג , ( בא המונח ' בית במות' תדיר בלשון יחיד , כדי להבליט את ייחוד המבנה שעמד בבית אל . לשון 40 ראו למשל שופטים ב יא-יז . 42 Israel . Jerusalem 1989 , pp . 113-139 S . Talmon , 'The Cult and Calendar Reformof Jeroboam I \ King , Cultand Calendarin Ancienf \ VT \ 41 מונח זה משמש בכתובת מישע — אנכ . בנתי . בת . במת . כי הרס הא . ( שורה — ( 27 והובן שם בדרך כלל כרומז לעיר בשם זה , המזוהה עם 'במות' ( במדבר כא יט ואילך ) ועם 'במות בעל' ( במדבר כב מא ; יהושע יג ; r ראו 178 , 27 . ק . ( H . Donner & w . Roliig , kai , Wiesbaden 1964 , 11 , אולם אפשר כי מישע התפאר בכך שבנה מחדש את המקדש המואבי המרכזי . ואפשר שבישעיה טו ב נמצאת התייחסות לחורבנו של מקום פולחן מרכזי זה . 'עלה הבית ודיבן הבמות לבכי . ' הטקסט כנראה משובש , ושמא יש לקרוא שם י 'עלה [ באש ] בית הבמות ודיבן [ הייתה ] לבכי' ( השוו במדבר כא כח . ( התייחסות לבמה מואבית זו באה אולי גם בירמיה מח לה ובישעיה טז יב : 'במה' = 'מקדש' ( השוו עמוס ז ט . ( , C . F . Bumey , The Bookof Judges with Introduction and Notes , London 1918 , p . 178 43 לא עמד על עיקר המשמעות של המונח , בקבעו כי "בית" הוא שם עצם קיבוצי , כמו במלכים ב , יז כט , לב , היוצא על בתי המקדש של פולחנים שונים שנהגו בשומרון , דהיינו על ריבוי "בתי הבמות" ( מלכים א , יג לב ומלכים ב , כג יט . ( בעקבותיו הלך מונטגומרי ]) לעיל , הערה , [ 23 עמ' : ( 259-257 'אפשר כי [ המונח ] " בתי הבמות" מכוון כנגד המתחמים המקודשים המסותתים בסלע שבגזר , שהוחזקו "בתי אל . "'

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help