sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

מרשים . אולם ספק בעיניי אם אמנם מעשה בית אל שבמקרא דומה למעשה דור שרוכין שתואר במנסרה , וכי כמוהו הוא משקף 'תכונה אופיינית של מדיניות המינהל של סרגוך , כלומר , 'נורמליזציה של עניינים דתיים ( ופוליטיים ) פנימיים בערי מפתח , ' על מנת להשיג ' האחדה דתית של היסודות השונים באוכלוסייה . ' שהרי אין להשוות לא את בית אל ולא את שומרון עם כורסבד . יש מרחק רב בין כוונת סרגון להפוך את תושבי בירתו ל'אשורים' לבין כוונה משוערת להפוך את הגולים הזרים שהושיב בארץ אפרים לשעבר ל'ישראלים . ' יתר על כן , כתובת המנסרה מייחסת לסרגון את היוזמה לעשות את הזרים שבבירתו לאשורים מפאת שיקולים מדיניים ודתיים ברורים . לעומת זאת , המקרא מספר כי מעשה המלך היה תולדה של התערבות בעלי יוזמה מקומיים עלומי שם , שביקשו להסיר את אימת האריות . כאמור , סיפור זה הוא חלק מהרכיב 'התוכחתי פרשני' היהודאי של מלכים ב , יז ( ראה לעיל . ( לפיכך נראה כי הלשון 'וירם את משפט אלהי 'pxn הוא מעין חיקוי מכוון של סופר יהודאי את הביטוי האכדי , ana Suhuz sibitte palah /// אך אין בו מן המשמעות ההיסטורית שיש באחרון . משנבודד את מעשה האריות והכוהן / כוהנים ( יז כה-כח ) כהוספה , מתקשר פסוק כט , הבא מיד לאחריה , עם פסוק כד , ומעתה נוכל לקבוע כי 'הגרעין האנליסטי העובדתי' מורכב מן הפסוקים כד , כט-לא . בעת ובעונה אחת החזרנו על כנו גם את הרצף של סיפור 'מעשה האריות . ' הביטוי הפותח את הכתוב יז לב , 'ויהיו יראים את יהוד , ' , קושר מחדש את קצה החוט שנקטע ב יז כח , 'ויהי מורה אותם איך ייראו את יהוה . ' הוא מתייחס ל יז כה , 'לא יראו את יהוה , ' ומוביל אל הטיעון המכריע , הפוסל לחלוטין את האנשים הללו , במה שהוא מוכיח כי דבקותם המוצהרת באלוהי ישראל אינה אלא מס שפתיים , שנועד לכסות על הסינקרטיזם הבזוי שלהם י 'את יהוה היו יראים ואת אלהיהם היו עבדים כמשפט הגוים אשר הגלו אתם משם' ( יז לג . ( בגרעין האנליסטי הקטן אפשר לזהות גלוסה נוספת שיצאה מיד העורך ו ב כט באה טענה , הקושרת בבירור את פולחני הגויים הללו עם 'בית הבמות אשר עשו השמרנים , ' כלומר עם המקדש המרכזי ( או המקדשים המרכזיים ) שהקים ירבעם בן נבט בבית אל ובדן . טענה זו — המהדהדת גם בפסוק 'ויעשו להם מקצותם כהני במות ויהיו עשים להם בבית הבמות' ( יז לב ) — משל מחבר 'מעשה האריות' היא , או משל עורך ששילבה בהקשר הנוכחי . כטעם האזכור של המעשה באריות כן טעם הגלוסה . זה וזו באים לטעון כי חידוש הפולחן באתר המקדש הקדום שבבית אל היה קשור עם הכנסת מנהגי פולחן אליליים . בו בזמן , הגלוסה ( יז כט ) מקדימה את הטענה , שתפותח בהמשך , כי העירוב של מעשי הפולחן של הגויים עם יראת ה' הוליד דת , שהיא למראית עין עבודת ה , ' סרגון . אולם שלא כפאול , לא הסיק מסקנות כלשהן מדמיון זה . ראו ח' תדמור , 'עיר המקדש ועיר המלוכה בבבל ובאשור , ' מלחמת קדש ומרטירולוגיה בתולדות ישראל ובתולדות העמים , ירושלים תשכ"ח , עמ' 38 . 201-200 לניב palah m מקביל הלשון 'ויהיו עשים ( גוי גוי ) אלהיר ( יז כט ; השוו יז ל-לכ . < 'עשה' שווה ל'פלח' הארמי paiah- \ - \ האכדי ( ראה להלן 39 . ( מלכים א , יב כה-לג ; יג א , לג-לד .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help