sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

היהודים יב , ה , . ( 264-257 כיוצא בזה טען ר' נחמן בן יצחק כי 'דמות יונה מצאו להן בראש הר גריזים שהיו עובדין אותה' ( בבלי , חולין ו ע"א . ( ואילו על פי מסורת השומרונים , מעולם לא עמד מקדש על הר גריזים . יחס חז"ל אל השומרונים אינו אחיד . בעיקרו של דבר , הם נדונים כמי שהסתפחו לישראל , אבל סיפוחם אינו שלם . יש שמקרבים אותם כגרי צדק שדבקו בתורה , ויש שמרחיקים אותם משום היותם 'גרי אריות , ' שחברו לישראל בעל כורחם מחמת פורענות שבאה עליהם . מסתבר כי מידת קירובם וריחוקם הייתה תלויה בתמורות שהתרחשו ביחסים הפוליטיים בין כנסת ישראל לבין הכותים השומרונים בשלהי תקופת בית שני " . מצד זיקתם לישראל , הם היו מעין יצור ביניים.- מחד גיסא , נבדלו מכנסת ישראל בכך שלא הודו בקדושת ירושלים והר הבית אלא קידשו את הר גריזים , הוא 'הר הברכה' ( דברים יא כט,- כז יכ , ( או 'טור כריכה , ' שעל פי מסורתם , בו בחר אלוהי ישראל לשכן שמו שם . מאידך גיסא , בשקלא וטריא בהלכות מעשרות , רב ואביי מבדילים בין כותי חכר לכותי עם ; pxn כהמשך הסוגיה , ר' שמעון כן גמליאל מעיד עליהם כי 'כל מצוה שהחזיקו בה כותים הרבה מדקדקים בה יותר מישראל' ( בבלי , ברכות מז ע"ב ; גיטין י ע"א ; קידושין עו ע"א . ( חז"ל מודים שהכותים שומרי שבת הם ( משנה , נדרים ג י . ( יחד עם זאת הם נחשדים בכך שאינם מקפידים על דיני טומאה וטהרה , ולפיכך הם מנועי חיתון . מילת תינוק בן ישראל בידי כותי אינה מוציאה ידי חובה , מכיוון שהוא מל את התינוק להרגריזים ולא לירושלים , ואינו מדקדק בהלכות פריעה . יינם וגבינתם אסורים . הם אינם מקיימים את המועדים על פי לוח הזמנים הנוהג בכנסת ישראל , אלא 7 השוו בבלי , סנהדרין סג ע"ב . 8 השאלה האם אמנם עמד מקדש שומרוני על ההר או לא , ואם עמד — אימתי נבנה , נדונה במחקר עד עצם היום הוה . ראו בייחוד . י ' מגן , 'השומרונים בשכם והר גריזים המבורך , ' ז"ח ארליך ( עורך , ( שומרון ובנימין , עפרה תשמ"ז , עמ' ; 210-177 הנ"ל , 'הר גריזים — עיר המקדש , ' קדמוניות , כג ( תשנ"א , ( עמ' . 96-70 כמו כן ראו : ח' אשל , '" תפילת יוסף" מקומראן , פפירוס ממצדה , והמקדש השומרוני על הר גריזים , ' ציק , נו ( תשנ"א , ( עמ' ; 136-125 הנ"ל , 'המקדש השומרוני בהר גריזים והמחקר ההיסטורי , ' בית מקרא , לט ( קלז ) ( תשנ"ד , ( עמ' ; 155-141 מ' מור , 'המקדש השומרוני על הר גריזים , ' בית מקרא , לח ( קלה ) ( תשנ"ג , ( עמ' ; 328-313 הנ"ל , 'המקדש השומרוני שנית : יוסף בךמתתיהו והממצא הארכיאולוגי , ' בית מקרא , מ ( קמ ) ( תשנ"ה , ( עמ' ; 64-43 ומאמריהם של י' מגן וח' אשל בק ^ זה . 9 ראו להלן . יוסף כן מתתיהו מציג את השומרונים כהפכפכנים , המשנים את ויסתם חדשים לבקרים , עד שאי ן לתת בהם אמון ! כאשר שליטים זרים מיטיבים עם כנסת ישראל — הם מזדהים כיהודים , ואילו בעתות מצוקה לישראל , הם מכריזים כי מוצאם מעם אחר ( קדמוניות יא , יד , , ( 291 או שהם צידונים החיים בשכם ( שם , יב , ה , . ( 264-257 10 לעניין הכינוי 'כותים' ראו להלן . 11 ראו . ג' אלון , 'מוצאם של השומרונים כמסורת ההלכה , ' תרביץ , יח ( תשי '' ט , ( עמ' 156-146 , הנ"ל , תולדות היהודים בארץ ישראל בתקופת המשנה והתלמוד , א , ירושלים תשי"ג , עמ' 12 . 352-350 השומרונים רגילים לכתוב את השם כתיבה אחת , 'הרגריזים , ' למעט אי אלה מקרים יוצאים מן הכלל . ראו ש' טלמון , 'קטעי כתבים כתובים עברית ממצדה , ' ארץ ישראל , כ ( ספר יגאל ידין , ( ירושלים תשמ"ט , עמ' . 284-283

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help