sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

מקיפה יותר מאשר הנוסח השומרוני — ומכאן שהשומרונים אימצו נוסח יהודי שהתפתח לפני התקופה החשמונאית , כנוסח מקודש של חמישה חומשי תורה . מאמרו של אריה כשר עוסק בשומרונים במצרים ההלניסטית . שעל אודותם ניתן ללמוד הן מכתביו של יוסף בךמתתיהו והן מפפירוסים יווניים שונים שנתגלו במצרים התיכונה ( בעיקר בחבל פאיום . ( ממקורות אלה עולה שתלמי השני ( וייתכן שאף אביו , תלמי הראשון ) גייס לצבא התלמי חיילים מאזור השומרון , ומאוחר יותר קיבלו חיילים אלו נחלות במצרים התיכונה . היחסים בין היהודים לשומרונים בחבל פאיום ובעיר אלכסנדריה ידעו עליות ומורדות ; יוסף בךמתתיהו תיאר ויכוחים שהתנהלו בחצר התלמיית על השאלה , לאיזה מקדש בארץ ישראל יש לשלוח את כספי הקרבנות : לירושלים או להר גריזים . בשער זה מובא גם מאמרו של חוקר השומרונים המובהק אלן קראון מסידני שבאוסטרליה . במאמר זה סיכם קראון את הידיעות על הפזורה השומרונית במשך אלפיים וחמש מאות שנה , למן חורבן שומרון בשנת 722 לפנה"ס ועד למאה ה . 17 המאמר נכלל בחלק הספר הדן בתקופה ההלניסטית בשל חשיבותן הרבה של העדויות על הקהילות השומרוניות בתקופה זו . העדויות על קהילות אלה בדלוס , במצרים , ביוון ובאסיה הקטנה חשובות מאוד לשם קביעת הזמן שבו הפכה העדה השומרונית לקבוצה דתית , המאמינה בקדושתו של הר גריזים . מאמרו של פיטר ואן דר הורסט , המלמד בליידן שבהולנד , דן במידת התייוונותם של השומרונים . אף מאמר זה אינו מצטמצם לתקופה ההלניסטית בלבד אלא הוא דן בהתייוונות השומרונים עד לתקופה הביזנטית . ואן דר הורסט דן בשרידים המעטים שנותרו מהספרות השומרונית שנכתבה יוונית , ומצביע על גיוונה של ספרות זו . הוא עוסק גם בכתובות היווניות שכתבו שומרונים שנתגלו בארץ ובתפוצות , הוא דן בידיעות על פילוסוף שומרוני , על מורה לרטוריקה שומרוני ועל פקיד שומרוני בכיר בחצר הקיסר הביזנטי . המאמר האחרון בשער זה הוא פרי עטו של חגן אשל , ונושאו — תאריך התגבשותה של האמונה בקדושת הר גריזים . אשל מציע כי המרד של תושבי העיר שומרון באלכסנדר מוקדון , בשנת 331 לפנה"ס , והקמתה של העיר ההלניסטית סאמריה על חורבות העיר שומרון כתולדת מרד זה , היו מאורעות מכריעים בהתגבשותה של העדה הדתית המאמינה בקדושת הר גריזים . לטענתו , ניסו התושבים , שסולקו מהעיר שומרון , לשמר את זהותם המיוחדת — ששורשיה עוד בתקופת המלוכה — על ידי קידושו של הר גריזים . אשל משווה בין התגבשות הדת היהודית בתקופת גלות בבל להתגבשות הדת השומרונית בסוף המאה הרביעית ובמהלך המאה השלישית לפנה"ס , עת השומרונים גלו מעירם שומרון ובטרם התירו להם השלטונות הסלווקים לבנות את עירם החדשה על פסגת הר גריזים . השער השלישי של הספר מוקדש לתולדות השומרונים בתקופה הרומית ובתקופה הביזנטית , ובו תריסר מאמרים . יצחק מגן , קצין המטה לארכאולוגיה ביהודה ושומרון , הקדיש עשר שנים ויותר למחקר הארכאולוגי של הר גריזים ושל השומרונים , במאמרו כאן הוא מסכם את תרומת הארכאולוגיה לתולדות השומרונים בתקופות הנדונות . איתן איילון מסכם את ממצאי החפירות שערך בכפר השומרוני בצור נתן . רוני רייך מתאר את הקמעות השומרוניות שנמצאו בחפירות ארכאולוגיות , רחל ברקאי מביאה את

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help