sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

הקדמה מאז שיצחק בן צבי ז"ל פרסם בשנת תרצ"ה את 'ספר השומרונים' — שעסק בתולדותיהם , מושבותיהם , דתם וספרותם של השומרונים — לא פורסם כל חיבור עברי העוסק בחקר השומרונים ובחידושים שנתבררו בעשרות השנים האחרונות . הספר שלפנינו מנסה להשלים את החסר . שלא כמפעל היחיד של בן צבי , לא יכול היום חוקר יחיד להקיף את הנושאים הנוגעים בתולדות השומרונים , מאז חורבן שומרון בשנת 722 לפנה"ס ועד ימינו ; ואכן , שלושים המאמרים בקובץ שלפנינו נכתבו בידי עשרים ושמונה חוקרים שונים , מהארץ והתפוצות . הספר מחולק לארבעה שערים . השער הראשון , ובו שישה מאמרים , עוסק באזור השומרון בתקופות האשורית , הבבלית והפרסית . לאחר חורבן ממלכת ישראל , ב 720 לפנה"ס , נותרו באזור השומרון ישראלים רבים שלא הוגלו על ידי סרגון השני מלך אשור . עליהם נוספו אנשים ממסופוטמיה , מעילם ומערב , שהובלו אל העיר שומרון על ידי מלכי אשור . במהלך הזמן ניטשטש ההבדל בין קבוצות אלו , וסביב העיר שומרון נתגבשה קבוצה אתנית שרובה הגדול האמין באלוהי ישראל , ומתוכה קמה העדה השומרונית . ממצאים חדשים ( כלי חרס ומטבעות רבים , ( שנתגלו לאחרונה בחפירות שנערכות במרכז הדתי של בני העדה השומרונית , מעידים שהאתר המקודש על פסגת הר גריזים הוקם בתקופה הפרסית . לדעת א' שטרן , אפשר שמספר ממצאים ארכיטקטוניים בהר גריזים ( שטרם פורסמו ) זמנם מהמאה השביעית לפנה"ס , כלומר הם הובאו למקום עוד בתקופה האשורית , שבה הגיעו ראשוני הגולים לשומרון . דומה שממצאים אלו מקורם במרכז פולחני שהוקם בהר גריזים סמוך להגעתם של הגולים ארצה . ש' טלמון , במאמר הראשון בקובץ , מסכם את העדות המקראית על השומרונים . הוא מצביע על המורכבות של פרק יז במלכים ב , ועל תפיסתו החד צדדית של מחבר המסורת בדבר 'גרי האריות : ' סופר זה טען שכל אנשי ישראל גלו , ובשטחי ממלכת ישראל לשעבר היו אך רק גולים שהובלו לאזור על ידי האשורים , וכי גולים אלו נתגיירו רק לכאורה — בשל האריות שהיו ממיתים אותם . טלמון אף מצביע על כך שבניגוד למסורת זו , אנשי שומרון שלאחר חורבן ממלכת ישראל מוצגים בתיאורים מקראיים אחרים בצורה חיובית בהרבה . מרדכי כדגן במאמרו מעמת את התיאור במלכים ב , יז ובעזרא ד עם התיאור בדברי הימים ב , ל , לא , לד : לפי שני הכתובים הראשונים , תושבי אזור השומרון לאחר נפילת ממלכת ישראל היו גולים לא ישראלים שהובלו לאזור על ידי האשורים ; ואילו לפי דברי הימים ב , היו תושבי הצפון ישראלים לכל דבר , והיה צורך לעודד אותם להשתתף בפולחן בירושלים . ישראל אפעל סוקר את אזכורם של השומרונים במקורות האשוריים . המושג 'שומרונים' ציין במקורות האשוריים מספר קבוצות של אנשים : ישראלים שנלקחו לגלות על ידי האשורים ; ישראלים שנותרו בתחומי ממלכת ישראל גם לאחר חורבנה ; וגולים שהובלו

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help