sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

התפילה המוסלמיים , כאשר מצחו של המאמין נוגע בארץ , התיתורה והמצחה מפריעות . זמן רב לא חבשו הצבאות המוסלמיים של המזרח התיכון כיסוי ראש מערבי , ושמרו על כיסויי ראש מסורתיים - אפילו כאשר לבשו מדים בסגנון מערבי פחות או יותר . הסלטאן מחמוד השני ( מלך ב , ( 1839-1808 מראשוני הרפורמטורים הגדולים של המאה התשע עשרה , הנהיג כיסוי ראש חדש , הפז , שנקרא בערבית גם טרבוש . תחילה הוא עורר תרעומת והיה שנוא בתור חידוש של הכופרים , אך סופו שהתקבל ואפילו נעשה סמל מוסלמי . כאשר ביטלו הנשיא הראשון של הרפובליקה התורכית , כמאל אתא תורכ , בשנת , 1925 עורר ביטולו התנגדות עזה לא פחות מן ההתנגדות שעוררה הנהגתו , ומאותן סיבות ממש . לא גחמה בטלה של עריץ היא שהניעה את אתא תורכ , אמן הסמליות החברתית , לצוות לזנוח את הפז ואת כל כיסויי הראש המסורתיים האחרים של הגברים ולחבוש במקומם כובעים וכומתות אירופיים . זו היתה החלטה חברתית חשובה , והוא ומקורביו ידעו היטב מה משמעות המעשה . כמוהם ידעו , כמובן , גם מתנגדיו . לא היתה זו הפעם הראשונה שהונהג שינוי שכזה . במאה השלוש עשרה , כאשר שעבדו הכיבושים המונגוליים הגדולים את רוב הארצות המוסלמיות של המזרח התיכון לשלטונו של כובש לא-מוסלמי - בפעם הראשונה מאז ימי הנביא - החלו המוסלמים לסגל להם את דרכי המונגולים , לפחות בתחום הצבאי . האמידים המוסלמים הגדולים , אפילו במצרים , שמעולם לא נכבשה בידי המונגולים , החלו ללבוש בגדים בסגנון מונגולי , לחבוש את סוסיהם ברתמות מונגוליות , ולגדל את שערם על פי האפנה המונגולית , ולא לגזוז אותו על פי המנהג המוסלמי . הצבאות המוסלמיים סיגלו להם את התלבושת , הציוד והרתמה המונגוליים מאותה סיבה שהם לובשים היום מגינים מחויטים וכובעי מצחה ; אלה היו מדי הנצחון , המייצגים את המראה והמנהגים של החזק בצבאות העולם של זמנם . הם הוסיפו לשמור על התסרוקת והציוד המונגוליים , כפי שמסופר , עד שנת 1315 לספה"נ ; אז , לאחר התאסלמותם והיטמעותם של השליטים המונגולים של המזרח התיכון , ציווה הסלטאן של מצרים על קציניו לגזוז את קווצות שערם הגולשות , לזנוח את הסגנון המונגולי בחזותם ובחזות סוסיהם , ולחזור אל הלבוש והמרדעות המוסלמיים המסורתיים . שום שיבה שכזאת אל המסורת עדיין לא התרחשה בצבאות האסלאם המודרני . אחרי הצבא בא הארמון . הסלטאן עצמו הופיע בלבוש מערבי , ששונה כדי שייראה שונה במידת מה מלבושם של בני המערב , אבל לא שונה יותר מדי . שני דיוקנים מקסימים של הסלטאן מחמוד השני בארמון טופקפי באיסתנבול מציגים אותו במדי צבא לפני הרפורמה ואחריה . שני הדיוקנים , שניכר שצוירו בידי אותו צייר עצמו , מתארים את אותו סלטאן עצמו רכוב על אותו הסוס עצמו , מנתר באותה זווית עצמה בדיוק . אבל בדיוקן אחד הוא לבוש תלבושת עות'מאנית מסורתית , ובאחר מעיל לולאות ומכנסיים . שינוי דומה חל גם במחלצות הסוס . אתא תורכ , כדרכו , ירד מיד לשורש העניין " . אנחנו רוצים ללבוש בגדים תרבותיים " , אמר . אבל מה פירוש הדבר ? ומדוע בגדיהן של תרבויות עתיקות נחשבים לא תרבותיים ? בעיניו , התרבות היתה

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help