sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

קבוצה אתנית , כל עדה וכת דתית , כל שבט , כל אזור , ולפעמים אפילו כל משלח יד , יש להם דרך לבוש מיוחדת משלהם . הדעת נותנת שהגבר היושב בבית הקפה עדיין לובש כיסוי ראש כלשהו , אולי כובע , וקרוב לוודאי - חוץ מבתורכיה - משהו מסורתי יותר . כל מי שביקר בבית קברות מן התקופה העות'מאנית יזכור בוודאי שעל מצבות רבות חקוקה באבן צורת כיסוי הראש שלבש הנפטר בימי חייו . אם היה קאדי , הרי זו כיפת קאדי ; אם היה יניךר , על המצבה חרוטה צורת כיסוי הראש המיוחד שהיו היניצ'רים חובשים לראשם , צורה דמוית שרוול מקופל . יהיה התחום שבו עסק בחייו אשר יהא , כיסוי הראש המתאים , סימן ההיכר למשלח ידו , יופיע על מצבת קברו . סימן מבחין חשוב כל כך , שמלווה את האדם עד קברו , ברור שהיה בעל חשיבות רבה מאוד בימי חייו . בתורכיה היה עד לפני זמן לא רב הביטוי , " sapka giymek" לחבוש כובע , בעל משמעות דומה לביטוי האנגלי "to turn one ' s coat" [ לבגוד . [ פירושו היה להיות לבוגד , משומד , לחצות את הקווים . בימינו , כמובן , רוב התורכים שחובשים כיסוי ראש כלשהו חובשים מגבעת , כובע , או - המאמינים האדוקים - כומתה , והביטוי , שאיבד את משמעותו , אינו בשימוש עוד . ואולם כיסוי הראש בסגנון המערבי עדיין נדיר בארצות ערב , ועוד יותר מזה באיראן . אפשר לעמוד , במידה מסוימת , על שלבי המודרניזציה במזרח התיכון על פי ההתמערבות של הלבוש בכלל , ושל כיסוי הראש בפרט . השינוי בלבוש החל , כמו רוב מרכיבי המודרניזציה , בצבא . מדי הצבא הילכו קסם מסוים על חסידי הרפורמות . כאשר ניגפו צבאות המוסלמים שוב ושוב מפני אויביהם הכופרים בשדה הקרב , אימצו להם השליטים המוסלמים בעל כורחם לא רק את כלי הנשק של יריביהם , אלא גם את הארגון והציוד שלהם , ובכלל זה את המדים בסגנון המערבי . כאשר אורגנו יחידות הרפורמה הראשונות בצבא העות'מאני בסוף המאה השמונה עשרה , היה עליהן לסגל להן תרגול וכלי נשק מערביים , אך לא מדים מערביים . בחירתן במדים אלה היתה בחירה חברתית , לא צבאית , ובעקבותיהן הלכו כמעט כל הצבאות המודרניים בארצות המוסלמיות , ואפילו לוב והרפובליקה האסלאמית של איראן . היה עליהם להשתמש בטקטיקות ובכלי נשק מערביים , בשל יעילותם , אך לא ללבוש סגינים מחויטים וכובעי מצחה , ובכל זאת הם לבשו אותם . שינוי סגנון זה נשאר כעדות מתמשכת לסמכות ולקסם של התרבות המערבית , אפילו בעיני מי שדחו אותה במפורש ובשצף קצף . אפילו במדים הצבאיים , כיסוי הראש השתנה אחרון , ועד היום , ברוב ארצות ערב יחבוש מן הסתם הגבר בבית הקפה כיסוי ראש מסורתי כלשהו - אולי כאפיה , שצורתה וצבעה עשויים לציין את שבטו או את השתייכותו האזורית . החשיבות הסמלית של הראש וכיסויו ברורה וגלויה . אצל המוסלמים , יש כאן עוד עניין : רוב כיסויי הראש המערביים בעלי המצחה או התיתורה מפריעים לתפילה המוסלמית . הגברים המוסלמים , כמו הגברים היהודים , ושלא כמו הגברים הנוצרים , מתפללים בראשים מכוסים , ולא גלויים , כאות של כבוד . בהשתטחויות הנדרשות בטקסי

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help