sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא ברוב ערי המזרח התיכון מראה רווח הוא בית קפה , ולפעמים בית תה , שבו תוכלו למצוא כמעט בכל שעות היום גברים - בדרך כלל רק גברים - יושבים אל שולחן , שותים כוס קפה או תה , אולי מעשנים סיגריה , קוראים עיתון , משחקים משחק לוח ומאזינים בחצי אוזן לכל מה שבוקע ממכשיר הרדיו או הטלוויזיה בפינה . למראית עין , לקוח קבוע זה של בית הקפה המזרח תיכוני אינו שונה ביותר מדמות דומה שיושבת בבית קפה באירופה , ובייחוד באירופה הים תיכונית . הוא נראה שונה מאוד מקודמיו שישבו באותו מקום לפני חמישים שנה , ועוד יותר מזה - לפני מאה שנה . הוא הדין כמובן לאירופי שיושב בבית הקפה שלו , אבל שני המקרים רחוקים מלהיות שווים . השינויים בחזותו , בהתנהגותו ובתלבושתו של האירופי באותו פרק זמן כמעט כולם מקורם אירופי . חוץ מכמה יוצאים מן הכלל , אלה הם שינויים שצמחו בתוך החברה , ואפילו היוצאים מן הכלל של הזמן האחרון , מקורם בחברה האמריקנית , הקשורה קשר הדוק לחברה האירופית . במזרח התיכון , לעומת זה , רוב השינויים מקורם מחוץ לחברה , מחברות ותרבויות זרות ביותר למסורות המקומיות של בן המזרח התיכון . באיש בבית הקפה , היושב על כיסא , ליד שולחן , קורא עיתון , מתגלמים השינויים ששינו את חייו ואת חיי הוריו - מראהו , מעשיו , בגדיו , ואפילו זהותו מסמלים את השינויים האדירים וההרסניים , שבבואם מן המערב השפיעו על המזרח התיכון בעת החדשה . השינוי הראשון , הגלוי והברור ביותר , הוא בבגדיו . אפשר שעדיין הוא לובש בגד מסורתי , אבל לבוש זה נראה פחות ופחות בערים . קרוב לוודאי שהוא לבוש בסגנון מערבי , חולצה ומכנסיים ארוכים , או , בימינו - חולצת טריקו וג'ינס . לבגדים יש כמובן חשיבות עצומה , לא רק להגנה מפני קור ולחות ולשמירת הצניעות , אלא גם - ובייחוד בחלק זה של העולם - לציון זהותו של האדם , להצהרה על שורשיו וכסימךהיכר לאחרים שמוצאם במוצאו . כבר במאה השביעית לפסה"נ נאמר בספרו של צפניה הנביא ש"ביום זבח ה "' יעניש אלוהים את "כל הלבשים מלבוש נכרי" ( צפניה א / ח . ( ' בכתבים יהודיים , ולימים גם בכתבים מוסלמיים , המאמינים מצווים שלא להתלבש כמו הכופרים , אלא לשמור על תלבושתם המיוחדת " . אל תתלבש כדרך הכופרים פן תהיה כמותם" הוא צו מקובל " . הטורבן " , על פי מסורת המיוחסת לנביא מוחמד " , הוא המחסום שבין הכפירה לאמונה " . לפי מסורת אחרת " , המבקש להידמות לבני אדם נעשה אחד מהם " . עד הזמן האחרון , ובמקומות אחדים אפילו היום , כל

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help