sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שעומד על כך שהקשר האמיתי יכול להיות רק קשר ישיר ואישי . יתרה מזו , כבר העירו ראשונים , שבמעמד הר סיני יש רמז לבך שקבלת התורה הותנתה בכך שנשים " ) בית יעקב ( " קיבלוה עוד לפני שקיבלוה הגברים " ) בית ישראל . ( " יש גם אופנים אחרים של הסבר , שהם על בל פנים נושא לעיון ולהשערה . הבעיה שהעסיקה גם את חז"ל בכמה ובמה אופנים היתה ביחס למה שהם מגדירים "הבינה היתרה שניתנה בנשים , " שהיא ( בין השאר ) גם מידת הסקרנות , כתכונה המצויה ביתר שאת באישה , והרי המעשה בעץ הדעת הוא מצד אחד הפיתוי של הסקרנות , הפתוי שבהצצה מעבר לגבול , סקרנות שאינה אמורה בעצם מהותה להיות מידה גרועה או פתח לחטא , אולם הצצה מעבר לגבולות מסוכנת היא בכל עת ופעמים שהיא עצמה משחיתה , ומכאן גם הניסיון לבנות עבור האישה הגבלות , תחומים ותיחומים רבים כדי למנוע את ההצצה הזו מעבר לגבולות . מצד אחד ) , שגם בו הרבה דובר ) הרי שבמובן מסוים החטא של עץ הדעת קשור ביחסים המהותיים המיוחדים שבין איש לאישה . אכן הראייה הכוללת של חטא עץ הדעת היא נושא רחב ומקיף , הקשור לבעיות יסוד של הידיעה מול התום , החיים והמוות בכללם , אבל צד מסוים בנושא זה אנו מוצאים במקרא ביחס המיוחד של בני אדם אל המין . בני האדם הם היצורים היחידים , שעבורם חיי המין משוחררים לגמרי מן המחזור של הרבייה . אין יצור אחר בעולם שבו יש שחרור גמור כל כך מן המחזוריות של הטבע , אל הוויה המתבססת כולה על תחום ההכרה , ההתייחסות , ההרגשה , בעוד האינסטינקטים הביולוגיים הבסיסיים משמשים רק תשתית , ובשום פנים אינם בונים את הדבר . האלמנט של הדעת , ובוודאי זה של "עץ הדעת , " קשור גם בשימוש באותו שורש עצמו , של "האדם ידע את חוה , " ועץ הדעת אינו קשור דווקא באבדן מה שאפשר לכנות התום הראשוני של גן העדן , אלא באיבוד מערכת אחת ורכישה של מערכת חדשה לגמרי של קשרים . במקום מערכת היחסים בין זכר לנקבה המצויה בטבע , מערכת שהיא בעיקר שימושית ותועלתית , נוצרת מערכת יחסים משוחררת במידה רבה מאוד מן האילוצים של מערכת הטבע . מצד אחד זהו יתרונה של מערת זו , משום שהיא חופשית ומשוחררת ואיננה כבולה עוד בחוקיות קשוחה , אולם מצד אחר היא הבסיס והתשתית ליצר הראשון של האדם , שאין לו שום מגבלות מצד עצמו , יצר שאין לו שום תיחום מתוכו , ויצר שאין לו כל קשר למילוי הפונקציה שלשמה נועד . אם משווים את יצר המין לשאר היצרים האנושיים , הרי כמעט לכולם יש נקודת רוויה הקשורה בתפקידם ובתכליתם . רעב , צמא וכיוצא בהם , כל אחד מהם קשור בתכלית מסוימת ובפונקציה ידועה . לעומת זאת , עץ הדעת פותח

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help