sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

משיכה מינית ועל תפקיד של ריבוי , ומשום כך אין קשר אישי מהותי בין בני הזוג . ( כפי שאומר הרמב"ן : פרה מסוימת אינה "אישתו" של שור מסוים . ( לעומת זאת היחס של איש אישה מבוסס מעיקרו על התפיסה שיש קשר מהותי בין השניים , קשר שאינו יכול , מצד עצמו , להיות מקרי , הזדמנותי ופונקציונאלי , כמו הקשר שבין בני הזוג בבעלי חיים . משום כך , הסיפור בדבר יצירתה של חוה איננו תיאור צדדי של תהליך אלא הוא מהותי בהבנת היחס בין איש לאישה , בהבנת מבנה המשפחה , ומכאן שהוא נעשה בסיס גם לכל מה שבא אחר כך ביחס להגדרתו של קשר הנישואין , של היחסים בין אנשים נשואים . כל הכללים והפרטים האלה הריהם בעצם הרחבה ומיסוד , תבנית חוקית ותבנית של נוהג המתבססים על התקדים הראשון של האישה הראשונה , חוה . אכן , עד היום , בחלק מסוים מברכות הנישואין חוזר אותו מוטיב , שהחתן והכלה חוזרים למצב של "כשמחך יצירך בגן עדן מקדם . " לאמור — כל חתונה היא במובן מסוים החזרה אל המצב הראשוני , אל אדם וחוה . תיאור זה של בריאת חוה מן הצלע איננו רק נקודה אחת עומדת לעצמה אלא תפיסת יסוד , וכאשר מתעמקים בה רואים שהיא הבסיס לחוקי העריות , לחוקי הנישואים , לתפיסה הכללית של מערכת נישואים , קדושת נישואים , ומכלול היחסים בין איש לאישה בכל צורותיהם . עוד נקודה חשובה בסיפור גן עדן ; חוה מופיעה במעמד מסוים בתוך הסיפור גם כמקור לפיתוי , ומשום כך היא גורם לגלישה אל העולם שמחוץ לגן עדן . תיאור פיתויה של חוה על ידי הנחש , פיתויו של אדם על ידי חוה , מעורר שאלות רבות . בעצם כל אותם אנשים שעיינו במקרא בכל הדורות שאלו את השאלה מדוע הפיתוי מתחיל בשלשלת הזו , מדוע חוה היא שמפתה את אדם ? אחד ההסברים החשובים בעניין זה מבוסס ראשית לכל על העובדה , שיש באן נקודה חשובה , אשר נראה כי אכן הגיעה לתיקון בדורות אחרים , והיא שאדם היה מצווה במישרין מפי הקב"ה , ואילו חוה היתה מצווה מפיו של אדם , ומכאן מסקנה מרחיקת לכת , שאין אפשרות לשמור על איסור או על מצווה אלא על-ידי בניית יחס אישי ישיר . וכאשר נעדר יחס כזה , כאשר המחויבות מבוססת על איזה שהוא מתווך , והיא מותנית בממוצע מסוים , זהו פתח לכישלון , שהוא בצורתו הפנימית חזרה על סיפור בריאת האדם . כאשר המקרא עוסק ב"בריאת" עם ישראל במעמד הר סיני , אשר מהותו היא הפיכת התהליך של היציאה מגן עדן , אכן מביא הוא את הציווים של התורה בצורה אחרת : כל בית ישראל , נשים וגברים יחד , עומדים ומקבלים כולם כאחד את התורה . לאמור : שם מוצאים אנו מעין תיקון של הסדר הראשון , תיקון

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help