sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

האמהות , שהן במובנים רבים דמויות המופת של נשים בישראל . בל הדמויות הגדולות , המתוארות במקרא , אינן רק תמונות חד משמעיות , _וחד מימדיות , של אור , יופי ומתיקות , כי אם דמויות מלאות חיים , המבטאות את החיים . הן מבטאות ניצחונות וכישלונות , פיתויים והתגברות עליהם , עיכובים וכישלונות וניצחון על המעצורים . ולפעמים הן מתארות כישלון , פגם שיש להיזהר מפניו , לאמור.- כל הדמויות במקרא הן טיפוסיות , וכולן אמורות להיות מלמדות ומחנכות , אף כי לא כולן הן כאלה . לא אחת כוונת הסיפור היא להודיענו כיצד להיזהר משגיאותיהם של הראשונים — אף בי ראשונים אלה היו גדולים , חשובים , ואפילו נבדלים מאתנו בדרגת אישיותם . ואף על פי כן , לא כל מה שהם עושים הוא בהכרח מושלם . אלא שמתוך המסופר , ומתוך העלילה , אנו למדים מה עלינו לעשות . משום כך סיפורה של חוה הוא סיפורה של אישה , עם צד החן והיופי שבו ועם צד הכישלון וההכשלה שיכול להיות בו , והוא משמש במובן מסוים כמופת וכהזהרה גם יחד לגבי יכולתה של האישה ולגבי תפקידה בעולם . מעשה אדם וחוה יש בו צדדים מרובים מאוד , והדיון כאן הוא רק ביחס לנקודות אחדות מן המכלול הזה . הנקודה הראשונה שחשוב להבין אותה בעניין חוה טמונה בבירור דבר פשוט לכאורה , והוא י איך מבינים את יצירתה של חוה , איך נתפסה חוה ביחסה לאדם . אצל חכמי התלמוד מוסכם ( וכך נתפס במשך הדורות כולם , ( שחוה איננה נחשבת כילידת הצלע ( באותו מובן שאנחנו משום מה מקבלים אותו כרגיל . ( יצירתם הראשונית של אדם וחוה היא דמות דו פרצופית , לאמור — האדם הראשון נברא בדמות מורכבת מזכר ונקבה כאחד באישיות אחת . הצלע הנזכרת במקרא יש להבינה במשמעות של _צלע צד ( כמו למשל "צלעות המשכן . ( " האישה נבראה מצלעו של אדם , משום שמתחילתה היא צלע , כלומר צד אחד , של האדם הקמאי , _שאחר כך התחלק לשתי דמויות שונות . הבנה זו מתחזקת אם מעיינים בסיפור לא רק כמעשה של יצירת האדם אלא גם כהמשך הדברים שיש בהם גם הסבר וגם מסקנה של יצירה זו , יצירה בדרך חלוקה . אותו רעיון עצמו חוזר ומתבטא הן במקרא והן אחר כך לכל אורכה של הספרות היהודית . בעיקרו של דבר נובע ממנו שהיחסים בין איש לאישה , במשך כל הדורות , הם ( אם להשתמש בביטויו של התלמוד ) חיזור אחרי אבידה . או בלשון אחרת ; שני החלקים הללו , הגבר והאישה , הם בעצם מרכיבים של יחידה אחת שלמה , יחידה שמראשית הוויתה אכן נוצרה כאדם אחד , כדמות אחת . למטרות שונות ( בעיקר לשם השגת קשר שונה , אולי עמוק יותר , ועל כל פנים מורכב יותר , ( מופרדת היחידה הזו לשני חצאים , או בלשון מפורסמת : לשני פלגי גוף , שכל אחד מהם הוא רק פלג , חצי גוף . שני

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help