sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פרק א ' חוה- חיזור אחרי אבידה חוה אינה רק האישה הנזכרת ' ראשונה במקרא , אלא גם האישה הראשונה . משום כך דמותה של חוה אף יותר מדמויות אחרות בתנ"ך , היא בעצם ארכיטיפוס , אם ותבנית של אישה בכלל . במובן מסוים , כל גבר הוא בשלב כלשהו בחייו אדם , ובל אישה היא במובן מסוים , ובשלב מסוים — חוה . ובכל מערך חיים היחס אדם חוה הוא יחס בסיסי מאוד , יסודי מאוד . ושני אלה , אדם וחוה , הם מערכות יסוד , ששבים וחוזרים אליהם בכל פעם , אם כי בצורות שונות , ובגוונים נוספים . משום שאדם וחוה מייצגים בדרך מסוימת את מהלך החיים האנושי בשלמותו . לאמור , הם מבטאים את דמות האדם לא כיצירה יוצאת דופן , לא כאדם פרטי דווקא , במהלך חייו המקרי , אלא כדמות הכוללת של האדם , של המין האנושי . ומשום כך אמרו חכמי הסוד שכל הנשמות כולן , לא רק צאצאיו של אדם , אלא כולן , תלויות בארם וכל אחת מהן היא חלק פרטי במכלול _הוויתו,- שאדם הוא בעצם האיש הכולל את כל האנושות בולה . אדם וחוה איפוא לא רק אבות , ארכי טיפוסים , אלא הם הם המרכיבים של האנושות . ומשום כך מה שהם עושים הוא סיפורה הכולל של האנושות כולה , הבנת סיפורה של חוה באופן זה הוא המפתח להבין את האישה בתפישה כוללת מאוד , ובסיסית מאוד , שהרי כאמור , כל אישה היא בשלב מסוים , ובאופן מסוים , חלק מחוה , והיא חוזרת ומייצגת , חוזרת ומציגה את תפקידה של חוה בצורה זו או אחרת . אין זאת אומרת , שמעשיה של חוה הם בהכרח דגם שיש לחקות אותו . הדבר אינו נכון לא רק לגבי חוה , אלא אף לגבי הדמויות של נשי המופת בהיסטוריה שלנו . אפילו לגבי ארבע האמהות . כבר העירו חכמי התלמוד , שבכל אחת מהן יש נקודה מסוימת של פגם — גדול או קטן . גם גדולי החכמים בכל הדורות לא נמנעו מלהעיר הערות של ביקורת על

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help