sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

על המודעות לחשיבות ההיסטוריה אנו למדים גם מתופעה נוספת . התנ"ך , או הקנון המקראי , במרבית מהדורותיו העבריות מסתיים בספרי עזרא ונחמיה ודברי הימים . כך כבר לפי הברייתא שבבבא בתרא ( יד , ב , ( המציינת את "סדרן של כתוביך וחותמת ב '' עזרא ודברי הימים . " ( שונה הדבר , למשל , במהדורה של תרגום השבעים . ( סיום זה נותן לאסופת המקרא כולה מסגרת היסטורית , שהגבול התחתון שלה הוא ראשית ימי הבית השני . ספר דברי הימים , כזכור , מסתיים בהכרזת כורש ( דברי הימים בי לו . ( 23-22 ואין זה משנה אם מדובר בסיום המקורי , או שההכרזה נוספה בידי עורכיה האחרונים של אסופת המקרא . לדידנו חשובה העובדה שהיה מי שטרח לחתום את התנ"ך באירוע המתוארך לראשית ימי השלטון הפרסי . כידוע תקופה זו היא גם ימיהם של אחרוני הנביאים , חגי זכריה ומלאכי , הנקשרים במסורת חז"ל עם הפסקת הנבואה . איזכור היסטורי זה בא אפוא להודיע , כי תהליך חיבורה של הספרות המקראית הסתיים עם הסתלקותה של רוח הנבואה , ככתוב : "תנו רבנן משמתו הנביאים האחרונים חגי זכריה ומלאכי נסתלקה הנבואה מישראל" ( סנהדרין יא , א . ( במילים אחרות , המסגרת ההיסטורית של כל הספרות המקראית תורמת לחיזוק הטענה שספרות זו נאמרה ברוח הנבואה והיא ספרות קודש . נמצא שביצירת הקומפלקס המקראי ובעריכתו , יש להיסטוריה חשיבות מרכזית , הבאה לכלל ביטוי לא רק בריבויים של תאורים היסטוריים , אלא גם בהקפדה על מתן רקע היסטורי ובשימוש מתוחכם במסגרות היסטוריות . כל זה מלמד הן על מודעות היסטורית של הכותבים , והן על רצון לטפח תודעה היסטורית אצל הקוראים . חשוב לציין כי תופעה זו , של העיסוק הרב בהיסטוריה אינה דבר מובן מאליו , ועמד על כך י"ח ירושלמי בפתיחת ספרו זכור : " מי שגדל ונתחנך בתרבות המערבית המודרנית יקשה עליו תכופות להבין את העובדה , שההתעניינות בהיסטוריה , וכתיבת היסטוריה לא כל שכן , אינה נטיה הטבועה בתרבות האנושית מטבע ברייתה . הרבה תרבויות בעבר ובהווה לא ייחסו ערך מיוחד לממדי הקיום האנושי הנעוצים בהיסטוריה ובזמן החולף" ( שם , עמ' . ( 23 קביעה זו מפנה כמובן את המבט אל ספרות המקרא ומעוררת לגביה את השאלה : מדוע עניינה בהיסטוריה הוא כה גדול .

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help