sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

על פי המקורות , העניין נראה לא ברור : ויצא יהויכין מלך יהודה על מלך בבל הוא ואמו ועבדיו ושריו וסריסיו" וי-לןדו אתו מלך בבל בשנת שמנה למלכו : ( כד ( 12 והגלה את כל ירושלם ואת כל השרים ואת כל גבוךי החיל עשרה ( עשרת ) אלפים גולה וכל החרש והמקגר לא נשאר זולת דלת עם ה ארץ : ( כד 4 ג 1 • ואת כל אנשי החיל שבעת אלפים והחרש והמסגר אלף הכל גבורים עשי מלחמה ויביאם מלך בבל גולה בבלה : ( כד ( 16 זה העם אשר הגלה נבוכךךאער בשנת שבע יהוךים שלשת אלפים ועשרים ושלשה : ( ירמיהו נב ( 28 שימו לב שבספר ירמיהו מדובר על הגליה "בשנת שבע" לנבוכדנאצר , ואילו במלכים ב מדובר על שנת "שמנה למלכו . " אחת ההשערות מניחה שהיו שתי הגליות : בראשונה - בשנת שבע לנבוכדנאצר - הוגלו 3 , 023 מתושבי ערי השדה . בשנייה - לאחר כניעת ירושלים בשנת שמונה לנבוכדנאצר - הוגלו נכבדי ירושלים . את המספר 7 , 000 שבפס' 16 אפשר להבין כחלק מ 10 , 000- האנשים הנזכרים בפס' , 14 שהוא המספר הכולל של האנשים שהוגלו מירושלים . במקומו של יהויכין מינה נבוכדנאצר את דודו מתניה - בנו השלישי של יאשיהו - למלך ביהודה , והסב את שמו לצדקיהו . הסבת שם של מלך על ידי מלך חזק ממנו הממנה אותו לתפקיד , ידועה גם אצל יהויקים , שמונה למלך על ידי פרעה נכה , והוא שנתן לו את שמו זה . שמו המקורי היה אליקים . 134 en מה פשר המנהג לשנות את שם המלך ? קריאת אדם בשם מעידה על כוחו ועל שליטתו של נותן השם . אדם הראשון התברך בשליטה על החיות : ויברך אתם אלהים ויאמר להם אלהים פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשה ורדו בךגת הים ובעוף השמים ובכל חיה הרמשת על הארץ : ( בראשית א ( 28 אדם הראשון נתן שמות לכל בעלי החיים : ויער ה' אלהים מן האדמה כל חית השדה ואת כל עוף השמים ויבא אל האדם לראות מה יקרא לו וכל אשר יקרא לו האדם נפש חיה הוא שמו : ויקרא האדם שמות לכל הבהמה ולעוף השמים ולכל ח » ת השדה ולאדם לא מצא עזר כנגדו : ( בראשית ב ( 20-19 כמו לאדם הראשון , גם להורה היכולת לקבוע את שמות ילדיו . וייתכן שגם החלפת שמותיהם של אבות האומה על ידי ה ' ( אברם - אברהם , שרי - שרה , יעקב - ישראל ) מציינת רעיון דומה . שינוי שם המלך הכפוף הוא אפוא מעשה סמלי המציין שליטה של המלך הממנה . ? סריסים . 1 - שרים ופקידים נכבדים שהיו ממונים על ענייני הממלכה . ) . 2 מהמילה סירוס , עיקור ) אנשים מקורבים למלך שעברו סירוס כדי להבסיח שיהיו נאמנים למלך . המקור לנוהג זה היה כנראה הצורך במשרתים שיוכלו לשרת את נשות המלך בהרמון . סירוס המשרתים הב 0 ירו שלא "ווצרו יחסים בינם ובין נשות הארמון . במשך הזמן הפך המונח " סריס " מילה נרדפת ל"משרת , " גם כשזה לא עבר סירוס .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help