sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מהו מקור החוק המקראי ? הוגים רבים סבורים כי החוקים של החברה האנושית מבוססים על ^ מנה חברתית הסכם , בין בני האדם על האופן שבו החכרה צריכה להתנהל . גם חוקי המקרא מבוססים על הסכם . ההסכם העומד בבסיסם של חוקי המקרא אינו הסכם בין בני אדם אלא ברית בין ה ' לבין עם ישראל . £ עיינו בשמות כד 8-1 , ( היעזרו בביאורים שבתחתית העמוד . ( א . ציינו את שלבי הברית הנכרתת בין אלוהים לבין העם ( היעזרו בשלבי הברית המופיעים ב"מדריך לאדון המתחיל , " עמ י . ( 9 ב . ציינו את תוכן הברית . £ עיינו בדברים כט 14-9 , ( היעזרו בביאורים שבתחתית העמוד . ( א . על פי פסוקים אלה , מי שותף לכרית הנכרתת עם ה יל ב . מה יהיה מעמד העם בעקבות ברית זאת ? על פי תפיסה זאת , החוק המקראי הוא חובה שעל עם ישראל למלא בעקבות הברית שכרתו עם ה י . חוקים אלה הם חוקי ה , ' והמקור האלוהי שלהם מבטיח שהם חוקים נכונים וטובים . קישורם של החוקים לאל אינו בלעדי לחוק המקראי . לכל אורך ההיסטוריה של התרבות האנושית - החל מהחוקים השומריים הקדומים , דרך חוקי חמוךבי ועד לחוקים בימי הביניים - מחוקקים הרבו לקשור את חוקיהם לאלוהים . ההצהרה שהאל מינה את השליט והסמיך אותו לחוקק חוקים נתנה לחוקים משנה תוקף . החידוש של החוק המקראי אינו בקביעה שהאל הסמיך את השליט לחוקק , אלא בקביעה שהאל עצמו הוא המחוקק . החוק המקראי אינו נותן משנה תוקף לחוקים רק בכך שהוא מייחס אותם לאל . בין החוקים המקראיים יש חוקים רבים הנוגעים לתחומים שחקיקה אנושית איננה עוסקת בהם . £ עיינו בויקרא יט .-18-17 , ביאורים שמות כד : 5 סוק 11 נךב ואביהוא הם בני אהרון . : 5 pic נו ^ ך 1 בני ישךאל - הכינוי "נערים " לביצוע תפקיד פולחני הוא חריג " . נער " מציין , בדרך-כלל , לוחם או נושא כלים . פסוק : 6 באגנת - אגן הוא קערה פתוחה לאגירת נוזלים . החוקרים חלוקים לגבי משמעות הדם בסקס הברית . יש חוקרים הסבורים שהדם מסמל את יסוד החיים , וכי חלוקת הדם לשניים מםמלת שיתוף של חיים בץ ה י לבין העם . יש חוקרים הרואים בסקס שבועה של העם לשמור את הברית , שבועה שבצדה האיום שאם לא תישמר הברית , העם ישלם על כך מחיר דמים . חוקרים אחרים סבורים שסקס הדם הוא טקס הקדשה , שבו עם ישראל מקבל את מעמדו כעם קדוש . דברים כט : - . 11 p 1 D 3 לעבךף בברית - ביטוי הנובע , כנבאה , מהםקם הקדום של כריתת ברית , שבו היו חותכים ( מבתרים ) בעלי חיים ועוברים בין חלקיהם . דוגמה ל 0 קם מקראי מהסוג הזה היא "ברית בין הבתךים " בבראשית . 10 ובאלתו - במקרא יש למילה "אלה " שתי משמעויות : שבועה וקללה . מאחר שבהמשך הפרק מדובר במפורש על "אל ™ הברית " כעל קללות , יש להניח שמשמעותה של המילה כאן זהה - כלומר " , אלה " במשמעות קללה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help