sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

שהרכב שנמכר פגום . ההסכם לא מתעניין במערכת היחסים בין הצדדים מחוץ לנושא הרכב הנמכר . הקונה יכול להטיח עלבונות במוכר , הוא יכול לא לדבר לעולם עם המוכר , או להפך - הוא יכול לעבור לגור עם המוכר . לכל השינויים הקיצוניים האלה במערכת היחסים של הקונה עם המוכר אין השפעה על קיום ההסכם בין השניים . השינויים האלה אינם רלוונטיים להסכם המכירה ביניהם . הברית , לעומת זאת , דורשת מחויבות עמוקה כיותר . כאשר שני אנשים כורתים ביניהם ברית , הם יוצרים מחויבות עמוקה ומלאה ביניהם . במקור הייתה זאת מחויבות שנוצרה בין משפחות . כאשר שתי משפחות החליטו לכרות ברית , הן יצרו ביניהן התקשרות בכל תחומי החיים . צאצאיהן נישאו זה לזה והגנו זה על זה בעיתות משבר . סוג כזה של קשר בין שתי משפחות הועתק גם למערכות יחסים נוספות : לקשרים בין עמים , לקשרים בין אדון לנתיניו ולקשרים בין מלך לעמו . במבט ראשון , הקשרים בין מלך לעם ובין אדון לנתינים לא נראו מתאימים למחויבות העמוקה של הכרית . אנו תופסים יחסים לא שיוויוניים כאלה כיחסים מתוחים , שבהם המשועבד או החלש רוצה למרוד ולהיות חופשי . בעולם העתיק מערכות היחסים האלה לא נתפסו כך . חוסר השיוויון נתפס כנתון שקשה לערער עליו . בבריתות בין חזקים לחלשים - החלשים זכו בהבטחה להגנה , והחזקים זכו בהבטחה לנאמנות . לפעמים בריתות בין חזקים לחלשים נכפו על החלשים בעקבות ניצחון במלחמה . בנקודה זאת מצוי הבדל מהותי נוסף בין חוזים מודרניים לבריתות קדומות . בחוזה המודרני , הסכנה הנשקפת למי שמפר את החוזה היא צעדים משפטיים שונים - אדם המפר חוזה ייתבע לשלם פיצויים , אולם אדם המפר ברית מסתבך עם האלים . לברית יש תוקף דתי , והערבים לקיום הברית הם האלים וכוחות הטבע . " המדריך לאדון המתחיל " מכיוון שלברית היה היבט דתי , היא הייתה טקסית מאוד . בכתובים מהמזרח הקדום אפשר למצוא דגם חוזר של ברית בין אדון לאריסיו . אילו היו בימי קדם ספרי הדרכה לאדון המתחיל , פרק ההוראות לכריתת ברית היה ודאי נראה כך : . 1 הצגת האדון . 2 הזכרת הרקע ליחסים בין הצדדים . 3 הצגת ת 1 אי הברית . 4 שמירת הלוחות לרגלי האלים . 5 הזמנת עדים . 6 הזהרה למפרי הברית . 7 טקס מעבר בין בהמות מבותרות עיינו כבראשית טו : 20-1 , כשמות יט ; 6-1 , כדברים כז . 26-9 , אילו מהמאפיינים של כריתת ברית פוליטית מצויים כמקורות אלה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help