sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מנדלבאום , בשער החדש ובנוטרדס . שם עצרו את חדירת הלגיון הערבי למרכז העיר החדשה . ברובע היהודי של העיר העתיקה היוו נערי הגדנ"ע בכל הגילאים מקור השראה באומץ לבם , במסירותם ובעוז רוחם . מפקדי הגדנ"ע ופלוגת "יהונתן" לחמו גם במקור חיים וברמת רחל , בתלפיות ובמלחה . הם כבשו את משלט "חירבת אל חמאמה , " בו נפל עודד חי , מפקד פלוגת "יהונתן , " ואת מיס קרי ועין כרם . כמו כן איישו עמדות ומוצבים , לראשונה בדיר יאסין ומאוחר יותר בקריית שמואל , בקטמון ובחוות הלימוד בצפון תלפיות . מהאחד בדצמבר 1947 ועד סתיו 1948 נעשה הגדנ"ע במידה רבה מסגרת החיים הכוללת של כמעט כל הנוער בירושלים . שילוב זה נתחזק עם הפסקת הלימודים בתחילת חורש מאי , כתוצאה מהטלת המצור על ירושלים . תהליך זה היה בעל חשיבות רבה ביותר לחוסנם המוסרי של תושבי ירושלים והנוער עצמו . תפיסת מקומו של הגדנ"ע במערך ההגנה נוצרה על ידי המוסדות הלאומיים בתחילת שנות ה ' 40 עם הקמת החג"ם והגדנ"ע . הקשר ההדוק שנשמר בין החג"ם לגדנ"ע העניק לגדנ"ע את היתרונות של המסגרת הצבאית , עם מדריכים ומפקדים המתמנים על פי קריטריונים של התאמה וכישרון לתפקד במסגרת וולונטרית , כשהם קרובים מבחינת אופיים למבנה התפקודי של תנועת נוער . כך נוצרו המסגרות הארגוניות של הגדנ"ע : היחידות לנוער הלומד , לנוער העובד ולנוער הדתי . בכל המסגרות הללו נשמרה המזיגה בין המבנה הוולונטרי של תנועת נוער לבין היסוד הצבאי והלאומי . מזיגה זו יצרה מערכת אינטנסיבית ואינטימית של יחסים אנושיים ותפקודיים . האופי הייחודי של ירושלים עיצב את תפקוד הגדנ"ע בירושלים מתחילת דרכו . מראשיתו התברך הגדנ"ע במנהיגות יוצאת דופן , כזו של עקיבא ויטנברג עצמון , מנחם קליין אלמדון , ובעבודת מפקדים מסורה , כזו של זאב גרייסמן גריזים בגדוד "מודיעין , " ושל דודו ( דוד ) כהן בגדוד "יהודה , " גדוד הנערים העובדים . גיוס הגדנ"ע למערך הביטחוני מתחילת הלחימה בירושלים אילצו לפתח מסגרות עצמאיות של ארגון , פעילות והווי . ביטוי מובהק לכך ניתן בהקמת בסיסי הגדנ"ע בירושלים - בגבעת רם , בעין כרם ובעמק המצלבה - ששימשו , לצד

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help