sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

על יצירה חרשה , יהודית בעיקרה , הנטולה כמעט כליל מקומות קדושים . אך אין הדברים פשוטים כל עיקר . סקירת התפתחותה של העיר החדשה בירושלים , זו שמחוץ לחומות , תחזיר אותנו אל תולדותיו של היישוב היהודי הישן בעיר . אף כי ההיסטוריוגרפיה הציונית , מעולם לא נטתה חסד ליישוב הישן בירושלים , מוסכם על החוקרים כי קהילה יהודית לא ציונית , ולעתים קרובות גם אנטי ציונית זו , היא שהניחה את היסודות לירושלים החדשה שמחוץ לחומות . עד אמצע המאה ה 19 נתחמה העיר באופן ברור על ידי החומה התורכית שבנה סולימן המפואר בראשית המאה ה 6 ו . היוצאים מן החומות , החל בשנות החמישים והשישים של המאה הקודמת , היו חפים משמץ של ציונות במובנה הלאומי . הם יצאו בשל בעיות כלכליות וצפיפות גדלה והולכת בתחום העיר העתיקה . הייתה זו קהילה אשר גיבשה לעצמה במאות ה 8 ו19- דפוסים של קנאות דתית בתגובה לתהליכי ההשכלה והמודרניזציה בקרב יהדות אירופה באותו זמן . גידולה המהיר ער להדהים של האוכלוסייה היהודית בירושלים בא לה , אם כן , מתוך עלייתם של יהודים אשר רצו לשמר , לא לחדש — וזאת , בניגוד גמור לאתוס הציוני . גידול דמוגרפי זה הוא שגרם , בסופו של דבר , ליציאה מן החומות . ישראל ברטל הגדיר תהליך זה כ"התפשטות הישן בכלים מודרניים ללא מניעים לאומיים . " עם ראשיתה של העלייה הראשונה בתחילת שנות השמונים של המאה הקודמת , כבר היו היהודים רוב בירושלים , וכבר קמו קרוב לעשר שכונות יהודיות חדשות מחוץ לחומות . נזכיר רק את הבולטות שבהן , כגון : משכנות שאננים ונחלת שבעה . לציבור יהודי גדול זה , קרוב ל 35 , 000 נפש בסוף המאה ה 9 ו , אף כי היווה רוב מוחלט בעיר , לא היו לא רצון ולא יכולת לתת לרוב זה ביטוי לאומי פוליטי . אל מציאות נוחה יחסית זו , שנוצרה בכלים שאינם לאומיים , נכנסה התנועה הציונית . שנים רבות קשה היה לראשי התנועה להודות בבכורתו של היישוב הישן באותה מציאות . התנועה הציונית , מותר לומר , לא סלחה לה לירושלים , וזו זוהתה עם היישוב הישן המסמל את כל השלילה שבגולה , כך למעשה עד קום המרינה . מנחם אוסישקין , מן המנהיגים הציוניים שבלטו במאבקם למען ירושלים , היה מן הבודדים שהיו מוכנים להודות בזכויותיו של היישוב הישן בעיר . לדבריו : "לולא אותו הקומץ של שומרי החומות מדור דור , אולי לא הייתה הגחלת הזאת מתלקחת בתקופה הציונית , בכדי לכבוש את החומות . " ....

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help