sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פרק א התנועה הציונית וירושלים בשלהי ה 19 כתנועה לאומית מודרנית , חילונית במהותה , לא גרסה הציונות כי לעבר יש תוקף מחייב . עם זאת , לא טענה לביטול כולל של העבר למען ההווה , שהרי בכך הייתה נוטלת מעצמה את עצם משמעותה ההיסטורית . ללא המורשת התרבותית דתית על חלק מסמליה לפחות אין הציונות יכולה להיות תנועתם הלאומית של היהודים באשר הם , והרי כך רצו מייסדיה וממשיכיהם לראותה . הציונות גרסה תמיד מערכת יחסים חדשה בין העבר לבין ההווה . כחלק מן החידוש שבה חייבת הייתה לנתץ סמלים ובו זמנית גם להזדהות עמם בשל מחויבותה לעבר . ירושלים היא ללא ספק דוגמה בולטת במיוחד לדו ערכיות מיוחדת T מחד גיסא הייתה העיר מאז ומתמיד תמצית שאיפותיו של העם היהודי בכל הדורות , ומאידך גיסא נכון לסוף המאה ה 9 ו ותחילת המאה העשרים הייתה ירושלים , על פי סולם הערבים המתגבש של התנועה הציונית , לסמל הניוון היהודי . ואכן , כיצד תהיה עיר זו אשר בה חיה קהילה יהודית שהיא מהדורה קיצונית יותר , קנאית יותר , אנטי משכילית ואנטי לאומית יותר מן הקהילות אשר ההתנגדות להן הביאה יהודים משכילים להצטרף בשלהי המאה הי"ט לתנועה הציונית , כיצד תהיה עיר זו לבירת המדינה היהודית בעתידי אי אפשר . אך כלום יש אלטרנטיבה ? בוודאי שאין . מכאן החלוקה אשר החזיקה מעמד שנים רבות בתולדות התנועה הציונית , בין ירושלים של מעלה לבין זו של מטה . הראשונה כמהות עקרונית , כציון שהיא ורק היא הייתה , הווה ותהיה מרכז שאיפותיו של העם היהודי ותנועתו

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help