sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פחות בהלכה ( שכן , לפי ההלכה , אסור להתאבד , אך מותר להרוג כשאין ברירה . ( הוא הטיל גורלות וסידר זאת כך שהוא עצמו יצא , לאחר שכבר קודם לכן קיבל אותות מצד הרומיים שיעבור אליהם . מעכשיו הוא במחנה הרומי , כאחד המפקדים היהודיים , ומתחילה פרשת השנאה של עמו כלפיו . בהיותו בתוך המחנה הרומי ניסה , כנראה , בכל כוחותיו , להציל לפחות את בית המקדש , ולמנוע כל מיני צרות נוספות , ובמידת האפשר להציל את חבריו מן הצליבה . לגבי חורבן בית המקדש היו במחנה הרומי שלוש דעות.- האחת , שיש להחריב את בית המקדש בכל מחיר , כי הוא שורש הרעה והמרדנות של היהודים . עמדה קיצונית הפוכה הייתה — שיש לחוס על בית המקדש בכל תנאי , משום היותו מקום קדוש של היהודים לא רק בארץ , אלא אף בחו"ל , ופגיעה במקום קדוש נגדה את הפוליטיקה הרומית הכללית . בעמדה זו — של שמירה על בית המקדש בכל תנאי — היה גם טיבריוס אלכסנדרוס , שהיה רמטכ"ל הצבא הרומי . בעמדה אמצעית , אשר ביקשה שהקנאים ייצאו מבית המקדש ואז יוכלו לחוס עליו היה , לפי כל הנראה , טיטוס , שהרי אספסיאנוס אביו עזב את ארץ ישראל , משום שנהיה לקיסר . יוסף בן מתתיהו טוען שטיטוס , בנו של אספסיאנוס , היה בעמדה של שמירה על בית המקדש בכל תנאי . יש חוקרים המפקפקים בכך . אין ספק שיוספוס ניסה לעשות כמיטב יכולתו כדי לשמור על בית המקדש . בין נפילת בית המקדש לבין תחילת המלחמה , עברו שלוש וחצי שנים קשות והיו שפירשו את ספר דניאל כאילו יש בו רמז על כך . המלחמה נמשכה זמן כה רב כי אספסיאנוס היה מעוניין בכך . לאחר שהקיסר נירון נפל והתאבד , התחלפו במשך שנה שלושה קיסרים ברומי , והאחרון , ויטליוס השיכור והשמן , לא היה אהוד על אנשי הצבא הרומיים , ולא נראה להם מתאים לדרגת קיסר . אספסיאנוס רצה לצבור ולהגביר כוח ומשך את המלחמה במשך כל אותה תקופה מעורערת . אי הכרעה בעניין גורל היהודים , גרמה , כמובן , לכך שהיהודים יכלו להחזיק מעמד . לבסוף הכריחו , כביכול , החיילים את אספסיאנוס נגד רצונו , שהוא יהיה לקיסר רומי וייצא למלחמה נגד אותו שיכור שמן ויטליוס . כך קרה שאת סוף המלחמה ביצע טיטוס , שאותו אנו מכנים טיטוס הרשע , והוא שהחריב את בית המקדש . באותו זמן , לפי הסיפור התלמודי , עוד בטרם עזב אספסיאנוס את הארץ , הצטרף למחנה הרומי גם רבן יוחנן בן זכאי ו בהמשך נשווה שתי דמויות אלה — יוסף בן מתתיהו ורבן יוחנן בן זכאי . גם כלפיו — בגלל

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help