sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מכוונת היא גם לשופטים ולדיינים . עצת יתרו למשה שיורה לשופטים " את "המעשה אשר יעשוך , פירשו חכמי התלמוד " ; המעשה — זה הדין , אשר יעשון — זו לפנים משורת הדין . " אפילו היה אדם , על פי הדין , בעל זכות מוכרת ותקפה , ואפילו הייתה הזכות , על פי הדין , ניתנת לאכיפה , יש שהשופט מצווה לכפות על בעל הזכות את הוויתור עליה או על מקצתה . בעל זכות המתעקש על מלוא זכותו עלול לגרום אי צדק , אם כי "הדין" עמו 1 אבל השופט לא יושיט ידו לעשיית אי צדק , יהא הדין אשר יהא . רמת הצדק של השיפוט כאן גבוהה היא מאשר בכל שיטה אחרת 1 במשפט המודרני "הולך היושר אחר הדין , " ומראש נקבע בידי המחוקק מהו תחום הדין ומהו תחומו וטיבו של היושר . התלמוד מספר על דיין אחד שבאו לפניו פועלים בתביעת שכרם : טען הנתבע , מעבידם , שלא זו בלבד שלא הספיקו לעבוד , אלא הם שיברו את כליו , והוא דורש מהם שיפצו אותו על נזקו . פסק הדיין , כי הפועלים זכאים לשכרם ואינם חייבים בפיצויים . שאל אותו הנתבע , האם זהו הדין ? וענה לו , הן , ככתוב : "למען תלך בדרך טובים , וארחות צדיקים תשמור , כי ישרים ישכנו ארץ . " מסתמא היו הפועלים עניים ורעבים , ולא בזדון נתקלקלו כלי עבודתם " . היושר , " הוא אכיפת הוויתור על זכויות שבדין , נכנס "לפנים משורת הדין" וגובר על הדין עצמו . אולי אפשר היה למצוא לאכיפה זו סימוכין גם בדין , ככתוב " ; לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך מאחיך האביון" — אבל אותו דיין העדיף לעשות את "היושר" דווקא לפנים משורת הדין . ואולם השפיטה לפנים משורת הדין אינה מוגבלת כל עיקר לאכיפת הוויתור על זכויות : היא חשובה לא פחות לאכיפת ויתור על קיום חובות . הדין הוא שאדם ייענש על חטאיו,- אבל שמענו כאילו הקב"ה כביכול , מתפלל אל עצמו שינהג "לפנים משורת הדין . " ויש דברים בגו שהשופט צריך להתפלל אל עצמו שימצא עוז בנפשו לשפוט לא על פי דין כי אם לפנים משורת הדין : קל הרבה יותר ללכת בדרך הסלולה של ההלכה הפסוקה ולהניח — כדבר המובן מאליו — שדרגת הצדק שביושר בין כה אינה יכולה להגיע לדרגת הצדק שבדין האלוהי , מאשר לשים את חוש צדקו שלו מעל להוראות הדין . אבל גם "ועשית הישר והטוב" דין התורה הוא — והוא הנותן לשפיטה שלפנים משורת הדין את בסיסה המשפטי . על אמרתו של רבי יוחנן " , לא חרבה ירושלים אלא על שדנו בה דין תורה , " שואלת הגמרא , וכי לפי דיני הגויים היה עליהם לדון ? אלא ירושלים חרבה משום "שהעמידו דיניהם על דין תורה ולא עבדו לפנים

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help